@article { author = {}, title = {}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {18}, number = {70}, pages = {3-5}, year = {2016}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {صفحات آغازین}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://www.jwss.ir/article_34027.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_34027_9eb2a2b993c6591ad2706fafd2d05194.pdf} } @article { author = {Rafsanjani Moghaddam, Mostafa and Mohammadiyan, Ali Mohammadiyan}, title = {A Research on Article 1103 of Civil Law Responsibility of the Married Couple in Treating each other in Good Temper}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {18}, number = {70}, pages = {7-46}, year = {2016}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {10.22095/jwss.2016.33169}, abstract = {There is no doubt that firmness of any family, firstly, depends on the presence of good temper in conversation the couple made. Although this could be verified rationally, canon guidance is also determining and it has revealed the issue’s vague points. The civil law legislator, inspired by jurisprudence sources in article 1103, has emphasized the matter: “the couple (wife and husband) are responsible for treating each other in good nature. “ The present study, after investigating into the most important jurisprudence sources ( Scripture and Tradition) and enumerating some recognized examples of good temper, has concluded that the mentioned good temper in the holy verse: (And Live with them honorably) is a bilateral social concept that each of couple must be obliged to it. Any deed, recognized by reason and tradition of the society, is considered as an example of good temper as well. From the legal perspective, the instruction of good temper, inserted in article 1103, cannot be merely an ethical instruction without being protected by sanctions. Legislator should try to enact binding laws through getting knowledge about ethical principles and extracting them from the bottom of Scripture and Tradition and tradition of the Islamic society.}, keywords = {good temper,couple’s responsibilities and rights,being protected by sanctions,article 1103}, title_fa = {پژوهشی پیرامون ماده 1103 قانون مدنی «تکلیف زوجین نسبت به حسن معاشرت با یکدیگر»}, abstract_fa = {استحکام و قوام هر خانواده ای در درجه ی اوّل منوط به وجود حسن خلق و معاشرت نیکو در روابط بین زوجین است. این مطلب اگر چه به دلالت عقل ثابت است، اما ارشاد شرع نیز در این باره موجود بوده و پرده از زوایای گاه مبهم آن برداشته است. قانون گذار قانون مدنی نیز با الهام از منابع فقهی در ماده ی 1103 ق.م بر این امر تأکید ورزیده است. نوشتار حاضر پس از بررسی در مهم ترین منابع فقه (کتاب و سنت) و با برشمردن مصادیقی از معاشرت به معروف به این نتیجه رسیده است که از مفاهیم اجتماعی «وَ عاشِرُوهُنَّ باِلمَْعْرُوفِ» حسن معاشرت مذکور در آیه ی شریفه دوسویه بوده و عمل به آن بر هر یک از زوجین واجب است. همچنین موارد بیان شده در قرآن و روایات تمثیلی بوده و هر عملی که عقل آن را تأیید کند و عرف جامعه بر آن صحّه بگذارد نیز جزء مصادیق معاشرت به معروف است. از بعد حقوقی نیز دستور حسن معاشرت مندرج در ماده ی 1103 ق.م نمی تواند تنها یک دستور اخلاقی و بدون ضمانت اجرای قانونی باشد؛ بنابراین بایسته است قانون گذار با شناخت اصول اخلاقی و استخراج آنها از دل کتاب و سنت و عرف جامعه ی اسلامی و با تعیین معیارهای مناسب به وضع قوانین لازم همت گمارد.}, keywords_fa = {حسن معاشرت,حقوق و تکالیف زوجین,ضمانت اجرای قانونی,ماده ی 1103 ق.م}, url = {https://www.jwss.ir/article_33169.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_33169_d2aae214e484283930c86fbed29dd6d4.pdf} } @article { author = {Joda, Narges and akhavan nilchi, nafiseh}, title = {Systematic Analysis of Impact of Concept of Freedom in View of Convention on the Elimination of all Forms of Discrimination Against Women in family life Components}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {18}, number = {70}, pages = {47-91}, year = {2016}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {10.22095/jwss.2016.33170}, abstract = {Convention on the Elimination of all Forms of Discrimination Against Women (CEDAW) is the international documents on women's rights that most countries have acceded to it or accepting it; Since the Convention is affected by the ideology of individualism and Due to the damage has been inflicted in the family and human life on the world stage, It is necessary to apply to systematic approach to accurately and deeply analyzing and explaining this issue. In this research, Family life has been explained as a coherent system and primary cell of society, Its components have been extracted, then freedom impact, as Key principles of the Convention has analyzed on family life components, including male guardian, the popularity of women and finally family system. According to the  results, Convention substances cause reduced loss of male guardian and commitment of women to family.}, keywords = {the popularity of women,Male guardian,convention on the Elimination of All forms of Discrimination against Women,Family,Systematic Analysis}, title_fa = {تحلیل سیستمی تأثیر مفهوم آزادی در نگاه کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان در مؤلفه های حیات خانوادگی}, abstract_fa = {کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان سندی بین المللی درباره ی حقوق زنان است که بیشتر کشورهای جهان به آن پیوسته یا در حال پذیرش آن هستند؛ از آنجا که کنوانسیون متأثر از مکتبی است که در آن فردگرایی اصالت دارد و با توجه به آسیبی که در عرصه ی جهانی به کانون خانواده و حیات انسانی وارد آمده، لازم است با رویکردی جامع و کلان گر (سیستمی) به تحلیل و تبیین دقیق و ریشه ای این موضوع پرداخته شود. در این پژوهش حیات خانوادگی به عنوان یک نظام منسجم و سلول اولیه و اصلی جامعه تب یین شده، اجزاء و مؤلفه های کلیدی آن استخراج شده و سپس تأثیر آزادی به عنوان مبانی کلیدی کنوانسیون در مؤلفه های حیات خانوادگی شامل قوامیت مرد، محبوبیت زن و در نهایت نظام خانواده تحلیل و بررسی می شود. بر اساس نتایج به دست آمده، کنوانسیون با داشتن بندهای مختلف موجب از بین رفتن مسئولیت و مدیریت مردان در خانه و کاهش پای بندی زنان به کانون خانواده می شود.}, keywords_fa = {آزادی,کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان,تعالی خانواده,قوامیت مرد,محبوبیت زن,تحلیل سیستمی}, url = {https://www.jwss.ir/article_33170.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_33170_84e64d65761e2d747d60a66577a47b23.pdf} } @article { author = {Haji Azizi, Bizhan and Mowlavi, Mohammad and Hassankhani, Razieh}, title = {Innovations and Challenges of Women Custody in the Light of 2012 Family Protection Law}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {18}, number = {70}, pages = {93-139}, year = {2016}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {10.22095/jwss.2016.33171}, abstract = {Custody is considered as subject of research because of its importance on child’s mental and physical characteristics and of course it`s effect on society progress. The legislator always gives attention to child position and his (her) potential role in building of society basis. Child physical maintenance is necessary for growth along with proper training for spirit sublimation. Despite the importance of custody, legislator has not determined it`s precise definition and powers and custody of guardian (child maintenance) and subsequently the major issues is ignored. This leads to its confusion with similar titles such as warden, executor, guardian (child maintenance) The majority of bewilderments and questions of executive intuitions of law from legal department of justice, confirmed it. This article has determined the position, rights and duties of child maintenance altogether gaps and conflicts in this domain and given some resolutions. The law of family protection 2012, considered child custody with more accuracy and this lend to achievements and innovations in custody cases. But these innovations have some defects that we have presented these and given some resolutions for elimination of those defects.}, keywords = {Right,duty,custody,guardianship}, title_fa = {نوآوری ها و چالش های حق حضانت زنان در پرتو قانون حمایت خانواده مصوب 1391}, abstract_fa = {کثرت سردرگمی ها و پرسش های متعدد نهادهای مجری قانون از مقام اداره ی حقوقی دادگستری در پرونده های با موضوع حضانت حاکی از آن است که علی رغم اهمیت بحث حضانت، قانون گذار تعریف دقیقی از حضانت و اختیارات و وظایف حاضن ارائه ننموده و گاه مسائل مهمی که در این باره به وجود می آید را مهمل نهاده است. این امر به خلط اختیارات و اقتدارات حاضن با عناوین مشابه از جمله ولی، وصی و قیم منجر می شود. قانون حمایت خانواده مصوب 1391 به بحث حضانت با دقت نظر بیشتری توجه کرده و در دعاوی حضانت دستاوردها و نوآوری هایی داشته است، لیکن این ابداعات نیز خالی از نقص و ایراد نبوده است. مقاله ی پیش رو ضمن پرداختن به جایگاه، حقوق و تکالیف حاضن به خلأها و تعارضات موجود در این باره پرداخته و راه حل هایی را پیشنهاد داده است.}, keywords_fa = {حضانت,والدین,حق,تکلیف,ولایت,سرپرستی}, url = {https://www.jwss.ir/article_33171.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_33171_1bd3c2cc95a22dd14275f7f89197f444.pdf} } @article { author = {Ghomshian, Meysam}, title = {An Assessment of Islamic Traditions (ahadith) about the Rational Imperfection of Women and Comparing them with the Opposite Tradition in the Context of Gender Studies}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {18}, number = {70}, pages = {141-168}, year = {2016}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {10.22095/jwss.2016.33172}, abstract = {Some parts of Islamic Sunna contains statements about the innate rational imperfection of women. These suggestions humiliate women and associate to them an inferior position, comparing to men; because a text finds meaning in a discursive contradiction. Investigating the documentations of such traditions puts us in serious doubt about their accuracy, however this research, reporting the results of this investigation done by the Elm ol Hadith scholars, tries to assess their implications. Though both methods (i.e. investigating documentations and assessment of implications) undermine the accuracy of these traditions but the author, assuming the accuracy of these traditions, find no humiliation toward women when object their contents and implications to gender studies. This articles concludes that the female argumentation and rationalization is different with the male ones and, discovering this female rationality and presenting it to the three Islamic schools of philosophy, claims that it can be evaluated superior to the male empiricist rationality}, keywords = {Ration,Islamic traditions (ahadith),female rationality,mystic (erfani) intuition,enlightenment rationality}, title_fa = {بررسی روایات نقصان عقل زنان و تطبیق با روایت متخالف این معنا در بستر مطالعات جنسیت}, abstract_fa = {در برخی ادبیات دینی، احادیث و روایاتی مشاهده می شود که دربردارنده ی این معناست که زنان به لحاظ قوای عقلانی ناقص بوده و نقصشان در این زمینه هم ذاتی است. این گونه از بیان به صورتی تحقیرآمیز زنان را پایین تر از مردان تعبیر می کند؛ چرا که یک متن در حضور یک تقابل گفتمانی معنا می یابد. بررسی سندی این گونه از روایات، تشکیکی جدی را به دست می دهد، اما این پژوهش با گزارشی از بررسی سندی روایات - که توسط بزرگان مطالعات حدیثی انجام شده است- به بررسی دلالی آنها نیز می پردازد. هر دو روش، انتساب احادیث را به امامان معصوم (ع) زیر سؤال م یبرد، اما نگارنده با فرض صحت این روایات هم هنگامی که محتویات آنها را بر ادبیات مطالعات جنسیت عرضه می کند، تقبیحی در آنها در مورد زن مشاهده نمی کند. این مقاله به این نتیجه می رسد که نوع عق لورزی زنانه متفاوت از مردان است و البته با کشف این نوع عقل ورزی و عرضه ی آن بر مکاتب سه گانه ی فلسفی اسلامی مدعی می شود که این نوع از عقلانیت می تواند بالاتر از عقلانیت تجربه گرای مردانه نیز به شمار رود.}, keywords_fa = {عقل,احادیث و روایات,عقلانیت زنانه,شهود عرفانی,عقل روشنگری}, url = {https://www.jwss.ir/article_33172.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_33172_044ab6486e39e2c40c9ed055d8ed23f1.pdf} } @article { author = {Hjipour, Mortaza}, title = {Secondary Role of Dowry in Marriage Nature}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {18}, number = {70}, pages = {169-197}, year = {2016}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {10.22095/jwss.2016.33173}, abstract = {Commutative contract is agreement where, firstly, there is reciprocal status between parties obligations. Secondly, obligation of subject matter of this contract has a financial aspect. By contrast, non-commutative contract address the agreement without any exchange. Hence at this contracts, there isn’t pose the rules based on reciprocality. Dowry is one of the most significant part of marrige that  its financial aspect and some  governing rules of commutative contracts on marriage  especially wife right to retention have pose some question on commutative or non-commutatie natue of marriage. This was more important when supreme court in decree number 708  held that rule to instalment  is not amount to reject of retention right. This reaserch aim to analyse with descriptive and analytic method, status of dowry in marriage and its effects and then assess jurisprudencial and legal validity of supreme court rule. In a sum, it can be said that although  dowry have a financial aspen, but in the terms of other rules, dowry don’t transform nature of marriage from non-commutative to commutative contract.}, keywords = {Marrige,Commutative,Right to Retention,Dowry and Law Rule}, title_fa = {نقش فرعی مهریه در ماهیت نکاح}, abstract_fa = {عقد معاوضی، توافقی است که موضوع تعهد آن جنبه ی مالی داشته و بین تعهدات دو طرف حالت تقابل وجود دارد. در مقابل، عقد غیرمعاوضی عقدی است که در آن مبادله وجود ندارد. از این رو، احکام مبتنی بر تقابل در این عقود مطرح نمی شود. مهریه یکی از مهم ترین اجزای عقد نکاح است که بعد مالی آن و برخی احکام عقود معاوضی حاکم بر آن به خصوص حق حبس زوجه سؤالاتی را حول ماهیت معاوضی یا غیرمعاوضی نکاح مطرح کرده است. این تحقیق در نظر دارد به شیوه ی توصیفی و تحلیلی جایگاه مهریه در نکاح و آثار آن را بررسی کرده و بدین ترتیب اعتبار فقهی و حقوقی رأی دیوان عالی را ارزیابی کند. به اجمال می توان گفت، هر چند مهریه جنبه ی مالی دارد، ولی با توجه به سایر احکام، مهریه، ماهیت عقد نکاح را از عقد غیرمعاوضی به عقد معاوضی تبدیل نمی کند.}, keywords_fa = {نکاح,معاوضی,حق حبس,مهریه,حکم قانون}, url = {https://www.jwss.ir/article_33173.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_33173_734b89764c0dbbd43c8672cbfce28d76.pdf} } @article { author = {Zahravi, Reza and Ahmadzadeh, Rsoul}, title = {A Comparative Study of Exhibitionism in Cyberspace In the Light of Jurisprudence and Iranian Law}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {18}, number = {70}, pages = {199-237}, year = {2016}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {10.22095/jwss.2016.33174}, abstract = {From the perspective of law Article 638 of the Penal Code suggests that non-users of coatings that are punishable appear in public places, while Exhibitionism of women in cyberspace is far more serious are the potential harmful effects and lack of clear wording in criminal law and the judge to condemn the generalities and the public need to cite the law or Article 167 of the constitution. on this basis, the present study attempts to refer to sources of jurisprudence and law Tnnmayy and prostitution of women in the virtual space to be studied and semantics, review its constituent elements, principles of criminalization and analysis of existing laws, and gaps related to this phenomenon limits examined exhibitionism of women and a proposal for resolving the ambiguities presented in brief.}, keywords = {exhibitionism,Cyberspace,religious veil,Privacy,criminal data}, title_fa = {تن نمایی زنان در فضای مجازی با نگاهی به آموزه های فقه امامیه و حقوق ایران}, abstract_fa = {بر اساس تبصره ی ماده ی 638 قانون مجازات اسلامی، می توان استفاده کنندگان از پوشش های غیراسلامی که در معابر عمومی ظاهر می شوند را مجازات کرد، این درحالی است که تن نمایی زنان در فضای مجازی  که به مراتب آثار مخرب و جدی تری به دنبال دارد فاقد نص صریح در قوانین کیفری است و قاضی برای محکوم کردن، به اطلاقات یا عمومات قانونی یا اصل 167 قانون اساسی استناد می کند. بر این پایه در پژوهش حاضر سعی شده است، با مراجعه به منابع فقهی و حقوقی، تن نمایی و فحشای زنان در فضای مجازی مورد مداقه قرار گیرد و با معناشناسی، بررسی ارکان تشکیل دهنده ی آن، مبانی جر مانگاری و تحلیل قوانین موجود و خلأهای مربوط به این پدیده حدود و ثغور تن نمایی بررسی شود و راه کارهایی برای رفع این خلأها پیشنهاد شود.}, keywords_fa = {تن نمایی زنان,فضای مجازی,حجاب شرعی,حریم خصوصی,داده های مجرمانه}, url = {https://www.jwss.ir/article_33174.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_33174_5f1a24e0d1c658c8930bb260a776ad31.pdf} } @article { author = {}, title = {}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {18}, number = {70}, pages = {242-247}, year = {2016}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده مقالات به عربی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://www.jwss.ir/article_34028.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_34028_792038a6b777e7fd3a4cd48f028729b4.pdf} } @article { author = {}, title = {}, journal = {Women's Strategic Studies}, volume = {18}, number = {70}, pages = {4-9}, year = {2016}, publisher = {Women and Family's Socio-Cultural}, issn = {2008-2827}, eissn = {2538-404X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده مقالات به انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://www.jwss.ir/article_34029.html}, eprint = {https://www.jwss.ir/article_34029_3fb172e06414ff9dd4578249bfe2af98.pdf} }