per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2009-11-22
12
45
3
5
45194
صفحات آغازین
First Pages
https://www.jwss.ir/article_45194_688d3b5262afdd410c2be831e3eb8ab6.pdf
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2009-11-22
12
45
7
42
45195
Original Article
سیاست کیفری ایران در قبال روسپیگری
Iran's criminal policies against prostitution
Mohsen Borhani
محسن برهانی
1
مدرس دانشگاه شهرکرد
روسپیگری پدیده ای است که موضوع بررسی بسیاری از علوم انسانی است. بررسی حقوقی این پدیده در دو حوزه به سامان می رسد: اول، بررسی چرایی جرم انگاری این رفتار؛ دوم، بررسی عناصر سه گانة جرم. برخی تفاسیر از اصل حمایت گرایی قانونی و نیز اصل اخلاق گرایی قانونی زمینه ساز جرم انگاری این رفتار است. این جرم از انواع جرایم به عادت بوده و تحقق آن منوط به ارتکاب رابطة جنسی به نحوی است که اشتغال مرتکب به آن احراز گردد. در متون فقهی اصطلاح «المشهور بالزنا« نزدیک ترین واژه به این جرم است که احکام مختلفی بر آن بار شده است. بنابراین از آنجا که روسپیگری جرم خاص می باشد، لازم است قانونگذاران با توجه به منابع فقهی نسبت به رفع خلأ قانونی آن اقدام نمایند. در انتهای مقاله پیشنهاد حقوقی جهت رفع خلأ قانونی داده شده است.
Prostitution is a subject matter in many branches of human sciences. The legal study of the phenomenon may be done in two respects: why this behavior is considered as a crime, studying the three elements of the crime. Interpretations of the principle of legal support and of legal ethics are the basis of its being considered as a crime. This crime has a habitual nature and it happens only if it is proved that the criminal has committed it. In jurisprudential texts, the term 'famous for adultery' is the closest concept to this crime for which there are various verdicts. Therefore, since prostitution is a specific crime, legislators should take measures to remove the legal vacuums on the basis of jurisprudential sources. Finally, the paper proposes suggestions to fill the legal gaps in this regard.
https://www.jwss.ir/article_45195_0c1021e29a6c765e8712035c0ffa035e.pdf
روسپیگری
اشتهار به زنا
جرم به عادت
جرم انگاری
خلأ قانونی
prostitution
famous for adultery
habitual crime
legal vacuum
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2009-11-22
12
45
43
78
45196
Original Article
ممنوعیت ازدواج با زن شوهردار و در عده
Prohibition of marrying a married woman and a woman in Iddah
مهدی رهبر
1
دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
ادله متعدد نقلی و عقلی دلالت می کند؛ ازدواج با زن شوهردار و در عده اعم از دائم یا موقت مجاز نیست. ازدواج در عده و ازدواج زن شوهردار دارای اقسام مختلفی است که مبنای این تقسیم، علم یا جهل به موضوع و حکم می باشد که در هر صورت احکام جداگانه ای دارد. حکم این ازدواج در صورت علم، حرمت ابدی و درصورت جهل و عدم نزدیکی عقد باطل می باشد. فرزند متولد از آنان درصورت علم، ولدالزنا و در صورت جهل، ولد شبهه محسوب م یشود. در این مقاله ادله حرمت چنین ازدواجی و احکام صور مختلف آن با استفاده از ادله شرعی و قوانین موضوعه بررسی شده و پیشنهاد اصلاح 3 ماده از قانون مدنی و 2 ماده از قانون مجازات اسلامی به جهت رفع ابهام و اجمال ارائه شده است.
There are various traditions and rational arguments according to which marrying a married woman or a woman in Iddah is not permissible whether temporarily or permanently. Marrying a married woman or a woman in Iddah can be classified into different groups on the basis of being or not being aware of it and the type of verdict. The verdict for this type of marriage, in case the man knew that the woman was previously married, is permanent unlawfulness [hormat], and in case he did not knew and did not have intercourse with her the marriage is invalid. If the man is aware of the woman's previous marriage, their child will be considered as the child of adultery [walad al-zena]; if the man is not aware, the child will be considered as the one with doubtful origin. This paper studies arguments for the prohibition of such marriage and verdicts for various types of such marriage on the basis of religious arguments and the existing laws. The paper also suggests amendments for three related clauses in civil law and two clauses in Islamic penal law in order to remove ambiguities.
https://www.jwss.ir/article_45196_cb71906068f1a6158aa5fccf5a994d6f.pdf
عده
زن شوهردار
عقد
طلاق
مجازات
حرمت ابدی
Iddah
married woman
marriage contract
Divorce
Punishment
permanent unlawfulness
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2009-11-22
12
45
79
114
45198
Original Article
نقش جنسیت در مجازات مجرم
The role of gender in the punishment of a criminal
Jafar Yazdian Jafari
جعفر یزدیان جعفری
1
دکترای حقوق جزا و جرم شناسی
اساساً جنسیت عاملی برای تفاوت در مجازات نیست، اما در نظام حقوقی اسلام و به تبع آن مقررات فعلی جمهوری اسلامی ایران تفاوت هایی از این حیث دیده می شود. این تمایزات را در سه دسته می توان خلاصه نمود: تفاوت در نوع و میزان مجازات، تفاوت در معافیت از مجازات و تفاوت در اجرای مجازات. در این تحقیق معلوم می شود تفاوت هایی در حد زنا، همجنس بازی، قوادی و ارتداد بین زنان و مردان وجود دارد؛به علاوه برای مردان در برخی جرایم معافیتهایی پیش بینی شده است؛ همچنین در اجرای مجازات ها برای زنان تخفیفاتی در نظر گرفته شده است. آیا این تفاوت ها معارض با اصل تساوی افراد در برابر قانون و نتیجتا غیر عادلانه است؟ در این نوشتار سعی شده بر اساس ادله عقلی، اصول و مفاهیم شناخته شده در حقوق کیفری به این سوال پاسخ داده شود. در انتها ضمن نقد و بررسی حقوقی، خلأهای قانونی بیان شده است.
Basically, gender does not result in differences of punishment, but in Islamic legal system, and as a result in the current regulations in the Islamic republic of Iran, one can see such differences. Such differences are of three types: differences in the type and degree of punishment, differences in exemption from punishment, and differences in the execution of punishment. Are these differences at odd with individuals' equality before law and, as a result, unjust? The paper tries to answer the question on the basis of rational arguments and familiar principles and concepts in penal law. The research shows there are differences between men and women in cases of adultery, homosexuality, pimping, and apostasy. In addition, there are allowances for women in executing punishments. The paper, finally, elaborates on legal vacuums existing in such cases.
https://www.jwss.ir/article_45198_826c897930a9e97dc0f5153cf46de08a.pdf
جنسیت
زن
مرد
جرم
مجازات
حقوق کیفری
Gender
Woman
man
crime
Punishment
penal law
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2009-11-22
12
45
115
142
45199
Original Article
فاضل دیه و حیطة اختیار ولیّ دم در قتل زن
A jurisprudential study of the payment of blood money differential after the intentional murder of a woman
احمد حاجی د هآبادی
1
دکترای حقوق جزا و جرمشناسی
مطابق فقه امامیه اگر مردی زنی را به عمد بکشد، ولی دم زن با پرداخت نصف دیه به مرد می تواند، وی را قصاص نماید. این حکم به ضمیمه آنکه دیه در قتل عمد تصالحی است و به رضایت قاتل نیاز دارد، در عمل گاه مشکل آفرین است؛ زیرا برخی اوقات ولی دم زن، توانایی پرداخت فاضل دیه را ندارد و قاتل هم حاضر به مصالحه نیست؛ در نتیجه خون زن در معرض هدر رفتن قرار م یگیرد. برای حل این مشکل چند راه به نظر می رسد، از جمله تساوی قصاص مرد و زن، پرداخت فاضل دیه زن از بیت المال و تصالحی ندانستن دیه و امکان اجبار قاتل بر پرداخت نصف دیه. در این نوشتار راه اول و دوم مورد نقد و بررسی قرار گرفته و راه سوم پیشنهاد شده است.
According to Imamite Fiqh, if a man intentionally kills a woman, the legal guardian of the woman can pay half of the blood money of the man and ask for a death sentence for him. With regard to the fact that blood money is compromisable and needs the agreement of the murder, sometimes this verdict becomes practically problematic because sometimes the guardian may not be able to afford to pay the blood money differentials and/or the murderer is not willing to compromise. As a result, the woman's murder remains unretaliated. There are a number of solutions to this problem including considering an equal amount of blood money for men and women, paying the women's blood money by government [Beyt al-Mal], not asking for the murderer's consent. Critically studying the first two solutions, this paper supports the third one.
https://www.jwss.ir/article_45199_80bdcab7351dd790f6d7c29dce9bf129.pdf
قصاص
فاضل دیه
تصالح
قتل عمد
ولی دم
retaliation
blood money differentials
Beyt al-Mal
intentional murder
guardian of the murdered person
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2009-11-22
12
45
143
186
45200
Original Article
قاچاق زنان بزهی بر ضد کرامت زنان
Women trafficking: A crime against women's dignity
Hassan Ālipour
حسن عالی پور
hassan.alipour@gmail.com
1
دکترای حقوق جزا و جرم شناسی
اچاق زنان به عنوان یک بزه در ایران، سابقه طولانی قانونی ندارد و جای پای آن را باید در قانون مبارزه با قاچاق انسان مصوب 1383 یافت. با این حال این بزه با دو چالش روبه روست، یکی کم رنگ بودن سرزنش اخلاقی و دیگری تن دادن خودخواسته زن بزه دیده به قاچاق شدن. رضایت بزه دیده به قاچاق، سبب می شود تا هم جامعه و هم مرتکبان، قاچاق را رفتار سرزنش پذیری ندانند و از آنجا که قاچاق بیشتر در کشورهایی که فضای امنیتی یا شرایط بد اقتصادی دارند؛ رخ می دهد، به گونه ای رهایی برای قاچاق شده به شمار می رود. بنابراین سرکوب کیفری قاچاق به ویژه با ضمانت اجراهای سنگین هرچند ضروری است؛ ولی از میان برداشتن پدیده قاچاق زنان در گرو فراهم ساختن امکانات رفاهی همه جانبه و قوانین پیشگیری و پیگیری می باشد.
Women trafficking as a crime does not have a long legal history in Iran. It goes back to the Law for Campaign against Human Trafficking ratified in 2004. However, this crime challenges us in two ways: trivialization of the blame and willingness of the women to be trafficked. Willingness for being trafficked leads both the society and the criminals not to consider trafficking as a blamable behavior. Since human trafficking usually takes place in countries with poor economic or security conditions, being trafficked may be considered as a path to freedom. As a result, although legal banishment of trafficking is necessary, elimination of women trafficking is dependent on the provision of all-inclusive facilities for such women and laws for preventing and prosecuting it.
https://www.jwss.ir/article_45200_82d092315319c0a869b456bc98eb0323.pdf
قاچاق زنان
قانون مبارزه با قاچاق انسان
اسناد بین المللی
پیشگیری
پیگیری
women trafficking
Law for Campaign against Human Trafficking
International Documents
Prevention
prosecution
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2009-11-22
12
45
187
224
45202
Original Article
بازنگری حقوقی ماده 1043 قانون مدنی
Legal revision of clause 1043 of Iranian civil law
عباس ویشته
abbasvishte@ yahoo.com
1
دکترای حقوق خصوصی
در مذاهب اسلامی، نظرات زیادی مبنی بر امکان یا عدم امکان ازدواج دختر باکره رشیده بدون اجازه ولیّ قهری وجود دارد. در ماده 1043 قانون مدنی لزوم اذن ولیّ برای نکاح دختر باکره به صورت صریح مطرح شده است. برخی از فقها قائل به تفصیل بین نکاح موقت و دائم م یباشند، عده زیادی احتیاط کرده و بسیاری از فقهای مشهور و برخی مراجع فعلی، اذن پدر در نکاح دختر باکره رشیده را لازم نمی دانند. لذا، این ماده، با نظر برخی از فقهای شیعه که مرجع عده ای از مردم می باشند؛ مغایر است. حال اگر دختری که مقلد یکی از این مراجع است، بدون اذن پدر عقد نکاحی منعقد کند؛ قانون آن عقد را صحیح ندانسته و آثار نکاح صحیح را برای آن در نظر نمی گیرد. این نوشتار در پی بررسی این مشکل است. از این رو نظرات فقهای متقدم و متأخر و مقایسه میان نظرات فقها و مراجع تقلید با این ماده و آثار حقوقی و کیفری ناشی از عمل مقلد به نظر فقهای مزبور در مخالفت با این ماده بیان و در انتها پیشنهاد حقوقی در راستای حل این مشکل ارائه شده است.
Various opinions are expressed about the impossibility of the marriage of virgin mature girl without the permission of her compulsory custodian. Clause 1043 of Iranian civil law, too, clearly specifies the necessity of the custodian's permission for a virgin girl's marriage. Some jurisprudents believe in the differentiation of temporary and permanent marriages, many are cautious in this regard, and other jurisprudents, including some the present Marja's, do not consider the permission of the father for the marriage of girl as necessary. Thus, this clause is against the views of some Shiite jurisprudents who are Marja's for many people. Now, if a girl who follows such Marja's gets married with the permission of her father, the law considers her marriage as unlawful. The paper is to study this problem. Thus, the paper studies the views of previous and contemporary jurisprudents, compares the views of jurisprudents and Marja's with this clause, and explains the legal and criminal implications of following the views of such Marja's which are against this clause. At the end, the paper proposes legal suggestions to solve such problems.
https://www.jwss.ir/article_45202_4b259aad574ec292cf3b3a44cd241c51.pdf
دختر باکره
نکاح
اذن ولیّ
ولایت
رشیده
virgin girl
Marriage
permission of father
Wellaya
religious growth
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2009-11-22
12
45
225
266
45203
Original Article
مسئولیت کیفری تدریجی دختران
Gradual criminal responsibility of girls
سام سوادکوهی فر
1
سیدعلی کاظمی
2
سن مسئولیت کیفری از دیرباز جزو موضوعات مهم و پر چالش حقوق کیفری محسوب می شود. از جمله این چالش ها مسئلة تدریجی یا دفعی بودن مسئولیت کیفری است. طبق نظر مشهور فقهای شیعه سن مسئولیت کیفری در قانون مجازات اسلامی بر اساس سن بلوغ شرعی، 9 سال تمام قمری در دختران و 15 سال تمام قمری در پسران تعیین شده است. حال سؤال این است که آیا ابتنای سن مسئولیت کیفری بر سن بلوغ شرعی صحیح است؟ آیا سن بلوغ امری تعبدی یا تکوینی است؟ تدریجی یا دفعی است؟ در این نوشتار با بررسی موضوع سن مسؤلیت کیفری دختران از ابعاد مختلف و نقد قوانین موجود، پیشنهاد تغییر و تدریجی بودن سن مسئولیت کیفری دختران متناسب با رشد عقلی و قوه تم ییز آنها داده شده؛ زیرا دختران به ندرت در 9 سالگی به سن رشد می رسند.
Criminal responsibility age has always been a controversial issue in criminal law. One of such controversies is graduality or suddenness of criminal responsibility. According to most Shiite jurisprudents, criminal responsibility age in Islamic penal law is based on religious maturity age, i.e. 9 for girls and 15 for boys. Now, a number of questions arise here: Is founding the basis of criminal responsibility age on religious maturity correct? Is the age of religious maturity a religious matter or a natural one? Is it gradual or does it happen suddenly? This paper studies the criminal responsibility age of the girls from different aspects, evaluates the existing related laws, suggests that this age is gradual and varies according to girls' rational growth.
https://www.jwss.ir/article_45203_f01060e3011c6d45a8ef95678c49bd6e.pdf
دختران
مسئولیت کیفری تدریجی
بلوغ
رشد
سن
Girl
gradual criminal responsibility
Maturity
growth
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2009-11-22
12
45
271
277
45204
چکیده مقالات به عربی
https://www.jwss.ir/article_45204_efbba5ca38b31b4ecdb6fb2a3638ae21.pdf
per
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
مطالعات راهبردی زنان
2008-2827
2538-404X
2009-11-22
12
45
4
10
45205
چکیده مقالات به انگلیسی
English Abstracts
https://www.jwss.ir/article_45205_1d3c2f18ed7c37a714eaaf18f4b011dc.pdf