ORIGINAL_ARTICLE
صفحات آغازین
https://www.jwss.ir/article_12359_443aa43f97ff86a70b150b4a051ecc3f.pdf
2011-02-20
3
5
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل اقتصادی طلاق (بررسی ارتباط بیکاری و طلاق در ایران طی دوره1385-1345)
این مقاله با اشاره به چهار رویکرد استرس روان شناختی، هزینه ی طلاق، شایستگی فردی و رویکرد تلفیقی ارتباط بین طلاق و بیکاری را بررسی می کند. با استفاده از داده های مربوط به طلاق و بیکاری در یک دوره ی 40 ساله (از سال 1345 تا 1385) برای ایران و با استفاده ازبرنامه ی Eviews ارتباط این دو در این دوره از طریق تحلیل سری های زمانی آزمون شده است. نتایج نشان می دهند که ارتباط بین طلاق و بیکاری برای کوتاه مدت غیرمعنادار ولی برای یک دوره ی بلندمدت معنادار است و این موافق با رویکرد استرس روان شناختی است که بر اثر تأخیری بیکاری بر طلاق تأکید می کند.
https://www.jwss.ir/article_12361_a2c14e419d2c2e9d756b7c4c63674eac.pdf
2011-02-20
7
28
طلاق
بیکاری
استرس
هزینه ی طلاق
مشقت اقتصادی
مسئولیت فردی
رکود اقتصادی
سعید
عیسی زاده
saeed_isazadeh@yahoo.com
1
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی سینای همدان
AUTHOR
اسماعیل
بلالی
balali_e@yahoo.com
2
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینای همدان
AUTHOR
علی محمد
قدسی
mamghodsi@yahoo.com
3
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینای همدان
AUTHOR
اخوان تفتی، مهناز. «پیآمدهای طلاق در گذار از مراحل آن»، مطالعات زنان، سال 1، ش3، (زمستان 1382).
1
زرگر، فاطمه و حمید طاهر نشاطدوست. «بررسی عوامل مؤثر در بروز طلاق در شهرستان فلاورجان»، خانواده پژوهی، سال 3، ش11، (پاییز 1386).
2
Ø Amato, Paul R.; Beattie, Brett. " Does the unemployment rate affect the divorce rate? An Analysis of state data 1960- 2005", Social Science Research, 2011, doi: 1. 1016/j. ssreaearch. 2010. 12. 012.
3
Ø Cornelious, Tracy J." A search model of marriage and divorce", Review of Economic Dynamics, vol (6) (2003).
4
Ø Hanson, Thomas l., Sara S., McLanahan, Elizabeth Thomson, "Windows on divorce: before and after",Social Science Research, vol (27) (1998).
5
Ø Sandfield, Anna. "Talking divorce: The role of divorce in women’s constructions of relationships status", Feminism Psychology, vol (16), (2) (2006).
6
Ø Waters, Melissa S., Ressler Rand W. "An economic model of cohabitation and divorce", Journal of economic Behavior & Organization, vol (40) (1999).
7
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین جامعه شناختی فعالیت های فراغتی دختران جوان با تأکید بر عوامل آسیب شناختی آن
در تحقیق حاضر عوامل مؤثر در آسیب زا شدن اوقات فراغت دختران دانشجو مطالعه شده است. با توجه به یافته های پژوهش ارزش ها و نگرش ها، سبک زندگی، نوع مصرف رسانه ای و میزان اطلاع خانواده از نحوه ی گذران اوقات فراغت بیشترین تأثیر را بر نحوه ی گذران فراغت بر جای می گذارند. همچنین تأثیر عوامل فردی بر سالم بودن یا آسیب زا شدن اوقات فراغت به مراتب بیشتر از عوامل خانوادگی مشاهده شد. این نتایج مؤید آن است که امروزه در اجتماعی شدن افراد از تأثیر خانواده کاسته شده و سایر نهادهای اجتماعی از جمله رسانه های جمعی بر نگرش و رفتار فرد تأثیر بیشتری می گذارند.
https://www.jwss.ir/article_12362_22e67d82b96c6e9ab6cc452587769cef.pdf
2011-02-20
29
80
اوقات فراغت
ارزش ها و نگرش ها
میزان اطلاع خانواده
سبک خرید و مصرف
میزان نظارت خانواده
مریم
رفعت جاه
1
دکترای جامعه شناسی فرهنگی
AUTHOR
مرجان
رشوند
2
کارشناسی ارشد جمعیت شناسی دانشگاه تهران
AUTHOR
مریم
شهیدی زندی
3
کارشناسی ارشد مطالعات زنان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
آزاد ارمکی، تقی و دیگران. «مقایسه اوقات فراغت خانواده طی سه نسل»، فرهنگ اندیشه،ش22-23 (1384).
1
استریناتی، دومینیک 1384. مقدمهای بر نظریههای فرهنگ عامه، ترجمهی ثریا پاکنظر، تهران، گام نو.
2
اشرف الکتابی، منوچهر، بررسی تغییرات نحوه گذران اوقات فراغت در خانوادههای شهر تهران طی سه نسل(پایاننامه کارشناسی ارشد)، به راهنمایی دکتر باقر ساروخانی (تهران، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی، 1379).
3
انصاری مهابادی، فرشته، اوقات فراغت و شکلگیری شخصیت فرهنگی، نمونه موردی دو دبیرستان دخترانه شهر تهران (پایاننامه کارشناسی ارشد)، به راهنمایی دکتر ناصر فکوهی (تهران، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی، 1382).
4
جنکینز، ریچارد 1385.پی یر بوردیو،ترجمهی لیلا جوهرافشانی و حسن چاوشیان، تهران، نی.
5
دبیرخانه شورای عالی جوانان 1374. چگونگی گذران اوقات فراغت جوانان، تهران، اهل قلم.
6
دو مازیه، ژوفر. «زمان فراغت از دیدگاه تاریخی و جامعه شناسانه»، ترجمهی م آدینه، فرهنگ و زندگی، ش12 (پاییز1352).
7
رفعت جاه، مریم 1387. بررسی الگوهای فراغتی دانشجویان خوابگاهی در دانشگاه تهران،تهران، معاونت پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
8
ساروخانی، باقر 1375. درآمدی بر دایرة المعارف علوم اجتماعی،تهران، کیهان، ج2.
9
سلگی، محمد، بهرام صادق پور و همکاران، بررسی وضعیت اوقات فراغت جوانان، پژوهش و تحقیق سازمان ملی جوانان، گزارش ملی جوانان، تهران، اهل قلم (1382).
10
شفیعی، سمیه سادات، میزان رضامندی زنان از چگونگی گذران اوقات فراغت، (پایان نامه کارشناسی ارشد)، (تهران, دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم اجتماعی 1383).
11
شکوری، علی، تمایز پذیری و هویت اجتماعی مبتنی بر مصرف، مطالعهای در جوانان شهر تهران, مجله جهانی رسانه, شماره 2, پاییز 1385.
12
صیادی فر، سمیه، برنامههای اوقات فراغت تولید فرهنگ میکند،اعتماد، ش1092، سال 8، فروردین ماه 1385.
13
فاضلینیا، فرزانه، نقش خانواده و مدرسه در آسیب زایی اجتماعی(پایان نامه کارشناسی ارشد)، به راهنمایی دکتر طیبه زندیپور (تهران, دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی 1380)
14
«قدرت، جنسیت و فراغت»،سمینار معماری کلان اوقات فراغت در تهران، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی (اردیبهشت 86).
15
کاظمی، عباس 1387. بررسی سبکهای فراغتی در میان دانشجویان کشور و عوامل همبسته آن، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی, تهران.
16
کوزر، لویس1380. زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی، ترجمهی محسن ثلاثی، تهران، علمی.
17
کوهستانی، حسینعلی و علی اصغر خلیل زاده 1378. پژوهشی در اوقات فراغت و راههای بهرهوری از آن، مشهد، تیهو.
18
محمدی، زهرا 1383. بررسی آسیبهای اجتماعی زنان در دهه (80-1370)، تهران، روابط عمومی شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان.
19
نوابی نژاد، شکوه 1379. رفتارهای بهنجار و ناهنجار نوجوانان و راههای پیشگیری و درمان، تهران، انجمن اولیاء و مربیان.
20
هی وود، لس و همکاران1380. اوقات فراغت، ترجمهی محمد احسانی، تهران، امید دانش.
21
Aitchison, C & M leod, N.E 2000. Leisure and Tourism Landscape, Routledge
22
Bittman & Wajcman, “The Rush Houre” in Journal of Sociology (79) (2000).
23
Furlong, A & Carmel, “Leisure and Life Style in Young People and Social Change”, Open University press, USA (1997).
24
Green, E. & Carrie Singleton, (2006) Risky Bodies at Leisure in Sociology (40)
25
- Green, E. & S. Hebron, & D. Woodward, 1990. Women’s Leisure, what leisure? , London Macmillan.
26
- Hargreaves, j. 1989. The promise and problems of women’s leisure and sport, in Leisure for Leisure, Venture publishing: State Collage.
27
-_____ 1986. Sport, Power and Culture, Cambridge, Polity Press.
28
- Rojek, C. 2006. A Handbook of Leisure Studies, Palgrave, Macmillan.
29
- _____ 2005, Leisure Theory, Basingstoke, Palgrave, Macmillan.
30
- Robinson, J. P.& G. Godbey,Time for Life: The Surprising Ways Americans Use Their Time, University Park, PA, Pennsylvania State University Press 1997.
31
- Rapoport, R. & R. N. Rapoport, 1975. Leisure and the Family Life Cycle, London, Routledge.
32
ORIGINAL_ARTICLE
تفاوت های جنسیتی در انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشجویان
در سال های اخیر تحولات جنسیتی گسترده ای در حوزه ی آموزش عالی و تحصیلات دانشگاهی به وقوع پیوسته است که نمی توان آنها را محدود و منحصر به تحولات کمی و افزایش چشمگیر نسبت دانشجویان دختر دانست، به همین اعتبار دیدگاه های جدیدتر بر ابعاد کیفى این تحول تأکید داشته و آن را در عرصه ی وسیع تری از پیامدهای تحصیلی دنبال کرده اند که بدون شک بخش عمده ای از این بررسی ها معطوف به توضیح افزایش انگیزش و دلبستگی تحصیلی دختران و نیز پیشرفت تحصیلی بیشتر آنها در مقایسه با دانشجویان پسر بوده است. در تحقیق حاضر تلاش شده است که پس از مروری نظری بر وجوه عمده ی تفاوت های جنسیتی در توانایی های شناختی، عملکرد تحصیلی و تبیین آن با استناد به برخی دیدگاه ها، به این مهم پرداخته شود.
https://www.jwss.ir/article_12365_110beeabd47ccb86215bc01d8a2cf74d.pdf
2011-02-20
81
124
جنسیت
انگیزش تحصیلی
پیشرفت تحصیلی
آموزش عالی
امیر
رستگار خالد
amir_rastegarkhaled@yahoo.com
1
جامعه شناس
AUTHOR
× ابوت، پاملا و کلروالاس 1381. جامعهشناسی زنان، ترجمهی منیژه نجم عراقی، تهران، نی.
1
× ایرجیزاد، اعظم 1379. بررسی مشارکت کیفی زنان در آموزش عالی و ارائهی راهکارهایی جهت افزایش آن، زنان دانشگاه، تهران، فردایی بهتر.
2
× باقری، ناصر و مهرناز شهرآرای و ولی اله فرزاد. «وارسیهای روانسنجی مقیاس انگیزش تحصیلی در بین دانشآموزان دبیرستانهای تهران»، دانشور رفتار، ش 1 (1382).
3
× بنتهام، سوزان 1384. روانشناسی تربیتی، ترجمهی اسماعیل بیابانگرد، تهران، رشد.
4
× تورس، رزاریو 1375. جنسیت و توسعه، ترجمهی جواد یوسفیان، تهران، روشنگران و مطالعات زنان.
5
× خسروی، زهره 1382. مبانی روانشناختی جنسیت، تهران، وزارت علوم.
6
× ذکایی، محمد سعید 1386. جامعهشناسی جوانان ایرانی، تهران، آگه.
7
× رابرتسون، یان 1372. درآمدی بر جامعه، ترجمهی حسین بهروان، تهران، آستان قدس.
8
× شادی طلب، ژاله 1381. توسعه و چالشهای زنان، ایران، قطره.
9
× فریدمن، جین 1381. فمنیسم، ترجمهی فیروزه مهاجر، تهران، آشیان.
10
× گرت، استفانی 1382. جامعهشناسی جنسیت، ترجمهی کتایون بقایی، تهران، دیگر.
11
× گولومبوک، سوزان و رابین فی وش1377. رشد جنسیت، ترجمهی مهرناز شهرآرای، تهران، قفنوس.
12
× گیج، نیت دل و دیوید سی برلانیر 1374. روانشناسی تربیتی، ترجمهی غلامرضا خدیوی، مشهد،
13
حکیم فردوسی.
14
× گیدنز، آنتونی 1373. جامعهشناسی، ترجمهی منوچهر صبوری، تهران، نی.
15
× محمدی اصل، عباس 1382. جنسیت و مشارکت درآمدی بر جامعهشناسی مشارکت سیاسی زنان، تهران، روشنگران و مطالعات زنان.
16
× ناجی راد، محمد علی 1382 .موانع مشارکت زنان در فعالیتهای سیاسی اقتصادی پس از انقلاب. تهران، کویر.
17
× وینسنت، جان 1378. ایدئولوژیهای مدرن سیاسی، ترجمهی مرتضی تاقب فر، تهران، قفنوس.
18
× هاید، جانت شیبلی 1384. روان شناسی زنان، ترجمهی اکرم خمسه، تهران، آگه.
19
Ø Andres.L& Adamuti.M.& etal. “Educational Expectations parental Social class, Gender and postsecondary Attainment”, Youth and Society, VOL 39 (2007).
20
Ø Bobbitt-Zeher.D. “the gender income gap and the role of education”, sociology of Education. VOL 80, (2007).
21
Ø Clifton.A.R. & perry.P.R “Gender, psychosocial dispositions and the Academic Achievement of college students”,Res High Education, VOL 49 (2008).
22
Ø ColarossiL.G. 2000. Gender differences in social support from parents, teachers, and peers, Implications for adolescent development, University of Michigan.
23
Ø Dumais.S.A. “Cultural capital Gender and School success the Role of habitus”, Sociology of Education, VOL 75,1(2002).
24
Ø Ear-Novell.S. “Gendered styles of writing and the inequality in assessment hypothesis: an explanation for gender differentiation in First clas Academic Achivement at university”,the international Journal of sociology and social policy, VOL 21(2001).
25
Ø Germain.B.F. “Educating Boys: Tempering Rhetoric Research” McGill Journal of Education, VOL 41,2 (2006).
26
Ø Goodenow.C. & Grady.K.E. “The relationship of school belonging and friends values to academic motivation among Urban adolescent students” Journal of Exp. Education, VOL 62 (1993).
27
Ø Jackson.C. “Transitions into higher education Gendered implications for academic self-concept”,Oxford Review of Education, VOL 29 (2003).
28
Ø Jhonson.M.K. Robert. CRosnoe. & .L.L Thaden. “Gendered patterns in Adolescents school Attachment”, Social psychology Quarterly, VOL 69 ,NO 3 (2006).
29
Ø Mello.Z.R & F.C. worrell. “The Relationship of Time perspective to Age, Gender, and Academic Achivement Among Academically Talented Adolescents”, Journal of the Gifted, VOL 29 (2006).
30
Ø Moody.J. & R.W. Douglas. “Social Cohesion and Embeddedness: A Hierarchical Conception of social Groups”, American Sociological Review, vol 68 (2003).
31
Ø Riegle-Crumb.C. Farkas.G. & C. Muller. “The Role of Gender and Friendship in Advanced course Taking”, Sociclogy of Education, VOL 79 (2006).
32
Ø Sanchez.B. yari.C.& .p. Esparza. “The Role of sense of school Belonging and Gender in the Academic AdJustment of Latino Adolescents”, Journal of youth and Adoleascence, VOL 34, NO 6 (2005).
33
Ø Sang.M.L. Kushner. J. & H.C. seong, “EFFects of parents Gender, childs Gender/ and parental Involvement on the Academic of Adolescents in single parent Families”, Sex Roles, VOL 56 (2007).
34
Ø Sheard.M. “Hardiness Commitment gender, and age differentiate university academic performance”, Birtish Journal of Education psychology, VOL 79 (2009).
35
Ø Smerdon.B. “Students perception of membership in their high Schools”, Sociology of Education, VOL 75 (2002).
36
Ø Videon.T.M. “Who plays and who benefits: Gender interscholastic athletics, and academic outcomes”, Sociological perspectives, VOL 45 (2002).
37
Ø Weaver- Hightower.M. “The body turn in reasearch on gender and education”, Review of Educational Research, VOL 73 (2003).
38
Ø Yenilmez.A.Sungur. & C. Tekkaya. “Students achievement in relation to reasoning ability, prior. Knowledge and gender”, Research in Science and technological Education, VOL 24 (2006).
39
Ø Shavirini – Mitra k. "thr role of their higher education in the life of a young Iranian woman, woman`s studies international forum 29, 42-43(2006)
40
ORIGINAL_ARTICLE
تمایزات شناختی در باور به دنیای عادلانه در زنان و مردان
این پژوهش با هدف بررسی تمایزات شناختی در باور به دنیای عادلانه در میان زنان و مردان به مرحله ی اجرا درآمد. از بین کلیه ی ساکنان زن و مرد 17 سال به بالا در شهر اصفهان، تعداد 1577 نفر به شیوه ی نمونه گیری تصادفى چندمرحله ای انتخاب شدند. پرسش نامه های استفاده شده در پژوهش دو پرسش نامه ی هشت سؤالی درباره ی باور به دنیای عادلانه برای خود و دیگران بود. داده های حاصل از پرسش نامه ها با استفاده از آزمون t تک نمونه ای و آزمون t گروه های مستقل تحلیل شد. نتایج حاکی از آن بود که زنان و مردان در باور به دنیای عادلانه برای خود با یکدیگر تفاوت معناداری (0/05<P) ندارند، ولی در باور به دنیای عادلانه برای دیگران بین زنان و مردان تفاوت معناداری (0/05>P) به دست آمد. مهم ترین یافته ی این پژوهش آن بود که زنان در توجه به رعایت عدالت مبتنی بر انصاف و شایستگی برای دیگران و نه خودشان نسبت به مردان، متفاوت اند، بدین معنی که زنان نسبت به مردان به رعایت عدالت و انصاف بیشتری برای دیگران تمایل دارند.
https://www.jwss.ir/article_12366_7aacce4b46d06bc100ee73a92767eddb.pdf
2011-02-20
125
152
دنیای عادلانه
عدالت مبتنی بر انصاف
عدالت مبتنی بر شایستگی
جنسیت
تمایزات شناختی
محسن
گل پرور
drmgolparvar@hotmail.com
1
استادیار دانشکده روانشناسی علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، اصفهان.
AUTHOR
زهرا
جوادیان
2
کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، اصفهان.
AUTHOR
× فیتز پاتریک، تونی1381. نظریه رفاه: سیاست اجتماعی چیست؟، ترجمهی هرمز همایونپور، تهران، مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی و گام نو.
1
× گلپرور، محسن و حمیدرضا عریضی. «اعتباریابی پرسشنامههای باورهای دنیا عادلانه»، پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان، 25 (1386).
2
× ـــــــ . «مقایسه باورهای دنیای عادلانه برای خود و دیگران بر مبنای متغیرهای جنسیت، وضعیت تأهل، تحصیلات، شغل و وضعیت مسکن»، پژوهشنامه تربیتی، 16 (1387).
3
× گلپرور، محسن و سارا جوادی. «الگوی ارتباطی بین باورهای دنیای عادلانه برای خود و دیگران با شاخصهای بهداشت روانی»، اصول بهداشت روانی (1385).
4
× گلپرور، محسن و محمد اکبری 1388. «باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه: نگاهی بر تفاوتهای دیدگاهی برحسب متغیرهای جمعیتشناختی. روانشناسی و دین»، 2(4)، (1388).
5
× گلپرور، محسن، منوچهر کامکار و سارا جوادی. «رابطه باورهای دنیای عادلانه برای خود و دیگران با سلامت عمومی، رضایت از زندگی، عاطفه مثبت و منفی و افکار خودکار»، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 31 (1386).
6
Ø Ambrosio, A., & Sheehan, D. “Factor analysis of the just world scale”, Journal of Social Psychology, 130 (1990).
7
Ø Begue, L. “Belief in justice and faith in people: just world, religiosity and interpersonal trust”, Personality and Individual Differences, 32 (2002).
8
Ø Begue, L., & M. Bastounis. “Two spheres of belief in justice: Extensive support for the bidimensional model of belief in a just world”, Journal of Personality, 71 (2003).
9
Ø Brockner, J., & L. Adsit “The moderating impact of sex on the equity-satisfaction relationship: A field study”, Journal of Applied Psychology, 71 (1986).
10
Ø Callan, M.J., N. Will shead, & J.M. Olson, “Foregoing the labor for the fruits: The effect of just world treat on the desire for immediate monetary rewards”, Journal of Experimental Social Psychology, 45 (2009).
11
Ø Caputi, P. “Factor structure of the just world scale among Australian undergraduates”The Journal of Social Psychology, 134 (1994).
12
Ø Christopher, A.N., K.L. Zabel, , J.R. Jones, P.Marek. “Protestant ethic ideology: Its multifaceted relationships with just world belief, social dominance orientation, and right wing authoritarianism”, Personality and Indeividual Differences, 45 (2008).
13
Ø Couch, J. “Another psychometric evaluation of the just world scale”, Psychological Reports, 82 (1998).
14
Ø Dalbert, C 1998. Belief in a just world, well-being, and coping with an unjust fate, In L.Montada & M.J.Lerner (Eds.), Responses to victimizations and belief in a just world, New York, Plenum.
15
Ø Drum, M., & D. Stowers. “Just world beliefs and irrational beliefs: a sex difference?”, Psychological Reports, 83 (1998).
16
Ø Furnham, A. “Belief in a just world: research progress over the past decade”, Personality and Individual Differences, 34 (2003).
17
Ø Heaven., & Connors. “Personality, gender and just world beliefs”, Australian Journal of Psychology, 40 (1988).
18
Ø Hyland, M.E., & P.L. Dann. “Exploratory factor analysis of the just world scale using British undergraduates”, British Journal of Social Psychology, 26 (1987).
19
Ø Jannof-Bulman, R. 1992. Shattered assumptions: Toward a new psychology of trauma,New York, Free Press.
20
Ø Kulik, C.T., A.E. Lind, M.L. Ambrose, & R.J. Maccoun. “Understanding gender differences in distributive and procedural justice”, Social Justice Research, 9, (1996).
21
Ø Lerner, M.J. 1980. The Belief in a just world: A fundamental delusion,New York, Plenum Press.
22
Ø Leventhal, G.S., & D.W. Lane. “Sex, age, and equity behavior”, Personality & Social Psychology, 15 (1970).
23
Ø Lipkus, I.M., C. Dalbert, & I.C. Siegler. “The importance of distinguishing the belief in a just world for self versus for others: Implications for psychological well-being”, Personality and Social Psychology Bulletin, 22 (1996).
24
Ø Major, B., & J.B. Adams. “Role of gender, interpersonal orientation, and self-presentation in distributive justice behavior”, Journal of Personality and Social Psychology, 45 (1983).
25
Ø McParland, J.L., C. Knussen. “Just world beliefs moderate the relationship of pain intensity and disability with psychological distress in chronic pain support group members”, Pain, 14 (2010).
26
Ø Oconnor, W.E., T.G. Morrison, & M.A. Morrison, “The reliability and factor structure of the global belief in a just world scale”, Journal of Social Psychology, 136 (1996).
27
Ø Oppenheimer, L. “Justice and the belief in a just world: a development perspective”, Personality and Individual Differences, 38 (2005).
28
Ø Ritter, C., D. Benson, & C. Snyder. “Belief in a just world and depression”, Sociological Perspectives, 33 (1990).
29
Ø Sutton, R.M., & K.M. Douglas. “Justice for all, or just for me? More evidence of the importance of the self-other distinction in just world beliefs”, Personality and Individual Differences, 39(3) (2005).
30
Ø Whatley, M.A. “Belief in a just world scale: one-dimensional or multidimensional”, Journal of Social Psychology, 133 (1993).
31
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل اجتماعی و جمعیتی مؤثر بر فاصله ی سنی زوجین در استان اردبیل
اصله ی سنی زوجین بر باروری، تنظیم خانواده، رضایت از زندگی زناشو یی، طلاق و بیوه گی تأثیرگذار می باشد. با توجه به فاصله ی سنی نسبتاً بالای زوجین در استان اردبیل، این مقاله با استفاده از داده های سرشماری 1385 به بررسی عوامل اجتماعی و جمعیتی مؤثر بر فاصله ی سنی زوجین در میان زنان 49-15 ساله ی استان اردبیل پرداخته است. میانگین فاصله ی سنی زوجین در حدود 5 سال بود و در حدود 80 درصد از ازدواج ها، زنان از شوهران خود جوان تر بودند. سن، تحصیلات، محل سکونت، وضعیت اشتغال، مهاجرت و ازدواج مجدد رابطه ی معنی دار با متغیر وابسته دارند. این روابط می توانند با توجه به تحولات اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی تبیین شوند.
https://www.jwss.ir/article_12443_22c238bc10251ac180f7cf5c6a928032.pdf
2011-02-20
153
184
فاصله ی سنی زوجین
ازدواج
عوامل اجتماعی و جمعیتی
سرشماری 1385 استان اردبیل
حسین
محمودیان
hmahmoud@ut.ac.ir
1
دانشیار جمعیت شناسی، دانشکده ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران
AUTHOR
فیروز
راهرو زرگر
2
کارشناس ارشد جمعیت شناسی
AUTHOR
اسکیدمور، ویلیام 1372. نظریههای جامعهشناسی: تفکر نظری در جامعهشناسی، ترجمهی علیمحمد حاضری و دیگران، تهران، سفیر.
1
اعزازی، شهلا 1382. جامعهشناسی خانواده: با تأکید بر نقش، ساختار و کارکرد خانواده در دوران معاصر، تهران، روشنگران و مطالعات زنان.
2
امینزاده، فرخ 1357. جمعیتشناسی، تهران، دانشکدهی علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه سپاهیان انقلاب ایران.
3
درودی آهی، ناهید. «عدم توازن نسبت های جنسی در سنین ازدواج»، جمعیت، ش41 (1381).
4
رضایی، امیرسعید، بررسی تأثیر میزان همگونی اقتصادی- اجتماعی زوجین و قدرت زنان در خانواده، (پایاننامهی کارشناسی ارشد تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکدهی علوم اجتماعی، 1384).
5
ریتزر، جورج 1384. نظریهی جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمهی محسن ثلاثی، تهران، علمی.
6
زارع، بیژن 1387. جمعیتشناسی اقتصادی و اجتماعی، تهران، سمت.
7
سازمان ثبت احوال کشور 1386. سالنامهی آماری سال 1385، تهران، سازمان ثبت احوال کشور.
8
ـــ. 1387.سالنامهی آماری سال 1386، تهران، سازمان ثبت احوال کشور.
9
ـــ 1388.سالنامهی آماری سال 1387، تهران، سازمان ثبت احوال کشور.
10
شیخی، محمدتقی 1380. جامعهشناسی زنان و خانواده، تهران، شرکت سهامی انتشار.
11
عباسی شوازی، محمدجلال و رسول صادقی. «قومیت و الگوهای ازدواج در ایران»، پژوهش زنان، دورهی 3، ش1 (1384).
12
عوضعلیپور، محمدصادق، قدرت طاهری و نعمتالله رضایی. «بررسی رابطه شهرنشینی و مهاجرت و شاخصهای توسعه استانی»، پنجمین همایش انجمن جمعیتشناسی ایران: مجموعه مقالات مهاجرت در ایران (1388).
13
کاظمیپور، شهلا. «تحول سن ازدواج زنان در ایران و عوامل جمعیتی مؤثر بر آن»، پژوهش زنان، دورهی 2، ش3 (1383).
14
محمودیان، حسین. «سن ازدواج در حال افزایش: بررسی عوامل پشتیبان»، نامهی علوم اجتماعی، ش 24 (1383).
15
محمودیان، حسین. «بررسی میزان و عوامل موثر بر تفاوت سنی زوجین»، نامهی انجمن جمعیتشناسی ایران، ش1 (1385).
16
مرکز آمار ایران 1388. فایل فردی نمونهی 20 درصدی سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1385، http://www.sci.org.ir
17
میشل، آندره 1354. جامعهشناسی خانواده و ازدواج، ترجمهی فرنگیس اردلان، تهران، دانشکدهی علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
18
ویکس، جان 1385. جمعیت: مقدمهای بر مفاهیم و موضوعات، ترجمهی الهه میرزایی، تهران، موسسهی عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
19
-Atkinson M. P., & B. L. Glass. “Marital age heterogamy and homogamy”, Journal of Marriage and the Family, 47(3)(1985).
20
-Barbieri, M., & V. Hertrich. “Age difference between spouses and contraceptive practice in Sub-Saharan Africa”, Population-E, 60(5-6)(2005).
21
-Barricarte, J. S. “Changes in marriage patterns in the Spanish province of Navarre from the eighteenth to twentieth century”, Continuity and Change, 16(1)(2001).
22
-Bytheway, W. R. “The variation with age of age differences in marriage”, Journal of Marriage and the Family, 43(4)(1981).
23
-Caldwell, J. C. “Fertility decline and female chances of marriage in Malaya”, Population Studies, 17(1963).
24
-Casterline, J. B. et al. “The age difference between spouses: variations among developing countries”, Population Studies, (40)(1986)
25
-Good, William J. 1963. World Revolution and Family Pattern, New York, Free Press.
26
-Hancock, R., R. Stuchbury,& C. Tomassini. “Changes in the distribution of marital age differences in England and Wales, 1963 to 1998”, Population Trends, 114 (2003).
27
http://www.unescap.org/esid/psis/population/journal/articles/1997/v12
28
-Shaikh, Kashem 1997. “Recent Changes in marriage patterns in rural Bangladesh”, Asia-Pacific Population Journal, 12(3), Available Online from.
29
-http://www.un.org/esa/population/publications/worldmarriage/worldmarriagepatterns2000.pdf
30
-South, J. Scott. “Sociodemographic Differentials in Mate Selection Preferences”, Journal of Marriage and the Family, 53(4) (1991).
31
-Statistical Center of Iran 2006. Gender Statistics Data Sheet for Islamic Republic of Iran, Tehran, Statistical Center of Iran.
32
-Uddin, E. “Age at first marriage for husband and wife between Muslim and Santal communities in rural Bangladesh: a cross-cultural perspective”,International Journal of Humanities and Social Sciences, 3 (1) (2009).
33
-United Nations 2000. World Marriage Patterns 2000, United Nations Population Division, Department of Economic and Social Affairs, Available Online from
34
-Vera, Hernan et al. “Age heterogamy in marriage”, Journal of Marriage and the Family, 47(3) (1985).
35
ORIGINAL_ARTICLE
ضرورت نظریه پردازی در حوزه ی مسائل زنان از تحقیق تا نظریه
بیشتر فهم ما از دنیای اجتماعی که در آن زندگی می کنیم و یا مسائلی که با آن مواجهیم بر اساس تئوری ها و دانشی است که عمدتاً توسط مردان خلق شده است. تسلط مردان در حوزه ی نظریه پردازی و تولید دانش باعث شده است که زنان از فرایندهای رسمی نظریه پردازی کنار گذاشته شوند و زمانی که این نظریه ها در منصه ی عمل به کار گرفته می شوند، مشارکت زنان و موضوعات مهم مربوط به آنها در بسیاری از حوزه ها نادیده گرفته می شود. این مقاله ضمن تأکید بر ضرورت نظریه پردازی در مسائل زنان فهم ما را از تئوری های فمینیستی و موضوعات جنسیتی درهم می آمیزد و آن را نقد و بررسی می کند.
https://www.jwss.ir/article_12444_c7c66a9ed1456ba378b2a0873401c2d8.pdf
2011-02-20
185
228
فمینیسم
جنسیت
نقش های جنسیتی
قدرت
اساس گرایی
کنارگذاری
تئوری فمینیستی
بازاندیشی
سهیلا
صادقی فسائی
1
دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران
AUTHOR
آجرلو، سمیه ،زنان در مشاغل کاذب. رساله ارشد استاد راهنما سهیلا صادقی فسایی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران 1389
1
ریترز، جورج 1387. نظریه جامعهشناسیدر دوران معاصر، ترجمهی محسن ثلاثی، علمی.
2
صادقی فسایی، سهیلا. «چالش فمینیسم با مادری»، کتاب زنان، سال 7، ش 28 (تابستان 84).
3
ـــــــــ. بررسی تصور زنان نسبت به خشونت خانگی علیه آنان (مطالعهای کیفی) پروژه جمعیت و توسعه دانشگاه تهران، 1388.
4
ـــــــــ . «خشونت های خانگی و استراتژی های زنان در مواجهه با أن»، بررسی مسائل اجتماعی ایرانسال1، ش1، (1389).
5
صادقی فسایی، سهیلا، میرحسینی زهرا. «تحلیل جامعهشناختی عوامل موثر بر ترس از جرم در میان زنان در شهر تهران“،نامه علوم اجتماعیسال17 ش36 (بهار1388).
6
علاسوند، فریبا 1383. زنان و حقوق برابر، تهران، شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان.
7
گیدنز، آنتونی 1387. جامعه شناسی، ترجمهی منوچهر صبوری کاشانی، تهران، نی.
8
نهاوندی، مریم، بررسی اخلاق کار کارکنان دانشگاه تهران با تأکید بر جنسیت، پایاننامهی دکتری) به راهنمایی دکتر غلامعباس توسلی, (تهران, دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی 1386).
9
Abbott, Pamela & Wallace, Claire. 1995. An introduction to Sociology: Feminist Perspective, London,Routledge.
10
Alexander, Jackie & Chandra Talpede Mohanty 1997. Feminist Genealogies, Colonial Legacies, Democratic Futures. New York, Routledge.
11
Anderson, M.L. 1997. Thinking about women, Sociological perspectives on Sex and Gender, Allyn & Bacon.
12
Bilton,T; Bonnet, K; Jones, P; Stanworth, M; Shread, K; Webster, A. 1981. Introductory Sociology. McMillan Press
13
Bordo, Susan. 1997. Twilight Zones: The Hidden Life of Cultural Images from Plato to O. J, Berkeley, University of California Press.
14
Butler, J. & J. W. Scott 1992. ‘Introduction’, Butler and J.W.Scott )eds) ,Feminists Theorize the Political, New York, Routledge.
15
Code, Lorraine, “Is the Sex of the Knower Epistemologically Significant?” Metaphilosophy 12 (1981).
16
_______1991. What Can She Know? Feminist Theory and the Construction of Knowledge, Ithaca, NY: Cornell University Press.
17
_______. “How Do We Know? Questions of Method in Feminist Practice”, Changing Methods:Feminists Transforming Practice, edited by S. D. Burt & L. Code. Peterborough, Ontario, Canada, Broadview Press (1995).
18
Collins, Patricia Hill 1990. Black Feminist Thought: London, Routledge.
19
Crenshaw, K. ‘Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist
20
Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics’, University of Chicago Legal Forum 14 (1989).
21
Danner, M and L. Landis 1990, Carpe Dime (Seize the day): An Opportunity For Feminist Connection, in B. Maclean and Milovanovic (eds), Racism, Empiricism and Criminal Justice, Vancouver, Canada, The Collective Press. P: 105-112
22
Davis, M. S. “That’s Classic!” The Phenomenology and Rhetoric of Successful Social Theories’, Philosophy of the Social Sciences, 16 (1986).
23
Denzin, Noman K 1997. Interpretive Ethnography:Ethnographic Practices for the 21st Century, Thousand Oaks, CA: Sage.
24
DeVault, Marjorie L. “Talking and Listening from Women’s Standpoint: Feminist Strategies for Interviewing and Analysis”, Social Problems, 37(1990).
25
DiQuinzio, Patric. “Exclusion and Essentialism in feminist theory”, the problem of mothering, Hypatia, v8 n3 (Summer 1993).
26
Doucet, A . & Mauthner, N, “Feminist Methodologies and Epistemology”, In 21st century sociology: A reference handbook / coeditors in chief Clifton D. Bryant, Dennis L. Peck. p. cm. Sage Publication (2007).
27
Eichler, Margrit 1988. Non SexistResearchMethods, London, Allen & Unwin.
28
Fonow, Mary M. & Judith A. Cook, 1991. Beyond Methodology: Feminist Scholarship as Lived Research, Bloomington, Indiana University Press.
29
Giere, Ronald N. & Alan W. Richardson 1996. Origins of Logical Empiricism, Minneapolis, University of Minnesota Press.
30
Glucksmann, Miriam. “The Work, of Knowledge and the Knowledge of Women’s Work”, Researching Women’s Lives from a Feminist Perspective, edited by M. Maynard and J. Purvis. London, Taylor & Francis (1994).
31
Hamilton, Roberta. “Theorizing Gender, Sexuality and Family: Feminism and Psychoanalysis Revisited”, Feminism and Families, edited by M. Luxton. Halifax, Nova Scotia, Canada, Fernwood (1997).
32
Haraway, Donna. “Situated Knowledge: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective ”, Feminist Studies, 14 (1988).
33
Harding, Sandra 1991. Whose Science? Whose Knowledge? Thinking from Women’s Lives, Ithaca, NY, Cornell University Press.
34
___ 1987. Feminism and Methodology, Milton Keynes, Open University Press.
35
___ .“Introduction: Is There a Feminist Method?”, Feminism and Methodology, edited by S. Harding. Bloomington: Indiana University Press (1987)a.
36
___ . “Conclusion: Epistemological Questions”, Feminism and Methodology,edited by S. Harding. Bloomington, Indiana University Press (1987)b.
37
Hartsock, Nancy C. M, 1998. The Feminist Standpoint Revisited and Other Essays, Boulder, CO, Westview Press.
38
Keller, Evelyn Fox 1985. Reflections of Gender and Science, New Haven, CT: Yale University Press.
39
Lloyd, Genevieve, 1983. Man of Reason, London, Routledge.
40
McCall, Leslie. “The Complexity of Intersectionality”, Signs, Journal of Women in Culture and Society, 30 (2005).
41
Miller, Jean Baker 1976. Toward a New Psychology of Women, Boston, MA: Beacon Books.
42
Mohanty, C. T. ‘Under Western Eyes: Feminist Scholarship and Colonial Discourses’, Feminist Review, 30 (1988).
43
Nelson, Lynn Hankinson. 1990. Who Knows: From Quine to a Feminist Empiricism. Philadelphia, PA: Temple University Press.
44
Oakley, Ann 1972. Sex, Gender, and Society, London, Temple Smith.
45
___ .“ Interviewing Women: A Contradiction in Terms”, Doing Feminist Research, edited by H. Roberts. London, Routledge & Kegan Paul (1981).
46
Parsons, Talcott 1956. Family, Socialization and Interaction Process,London, Routledge & Kegan Paul.
47
Ramazanoglu, Caroline & Janet Holland 2002. Feminist methodology: Challenges and Choices, London, Sage (1997).
48
Reinharz, Shulamit. “Who Am I? The Need for a Variety of Selves in the Field ” , Reflexivity and Voice, edited by R. Hertz, Thousand Oaks, CA: Sage (1997).
49
Ritzer, George 1975. Sociology: A Multiple Paradigm Science, Boston, MA: Allyn & Bacon.
50
Skeggs, Beverley. “Situating the Production of Feminist Ethnography”, Researching Women’s Lives from a Feminist Perspective, edited by M. Maynard and J. Purvis, London, England: Taylor & Francis (1994).
51
Smith, Dorothy. “Women’s Perspective as a Radical Critique of Sociology”, Sociological Inquiry, 4 (1974).
52
ــــــــــ 1987. The Everyday World as Problematic: A Feminist Sociology, Boston, MA: Northeastern University Press.
53
Spivak, Gayatri Chakravorty 1993. Outside in the Teaching Machine, New York, Routledge.
54
Stanley, Liz & Sue Wise [1983] 1993. Breaking Out, London, Routledge & Kegan Paul.
55
Taylor, Helen 1989. Scarlett’s Women: Gone with the Wind and Its Female Fans, London, Virago.
56
Wesely, J (2006). Considering Violence, Gender, Lived Experience and Cumulative Victimization. Feminist Criminology, Vol 1, Number 4, P:303-328, Sage
57
Wollstonecraft, M. (1792). A Vindication of the Rights of Women, republished 1929, London: Dent
58
ORIGINAL_ARTICLE
راهبرد نظریه پردازی در جامعه شناسی جنسیت و جامعه شناسی خانواده
این مقاله پس از مرور تعاریف و دیدگاه های مختلف در باب نقطه ی آغازین «نظریه» به عنوان نقطه ی ثقل تولید و خلق دانش به «مسئله» می رسد. در آغاز، مسائل به شکل تدریجی مطرح می شوند و سپس مسائل متعدد تحت عنوان موضوع واحد، انسجام یافته و دانش را به وجود می آورند. این مهم با تمرکز بر جامعه شناسی جنسیت و جامعه شناسی خانواده جست و جوی مصداقی می شود و با تمرکز بر حوزه ی «مباحث بحث انگیز»، که به نوبه ی خود نقطه ی آغازین مسئله تلقی می شود، به طرح و بحث «سؤالات راهبردی» در این دو شاخته علمی می پردازد. طرح مباحث بحث انگیز در قالب سؤالات راهبردی در جای خود بصیرتی ویژه در درک چشم اندازها و افق های پیش رو را موجب می شود و جایگاهی برای کندوکاو و طرح مسائل جدیدتر علمی در حوزه ی مسائل زنان و خانواده را به وجود می آورد.
https://www.jwss.ir/article_12445_23d913e398d50790d36761073ad1ae1c.pdf
2011-02-20
229
259
نظریه
مسئله
مباحث بحث انگیز
تولید دانش
جامعه شناسی جنسیت
جامعه شناسی خانواده
شهلا
باقری
1
دکترای جامعه شناسی
AUTHOR
× باقری، شهلا 1386. تحلیل جامعهشناختی از مسائل زنان وخانواده، تهران، پیام محراب.
1
× بستان، حسین. «بازنگری نظریههای نقش جنسیتی»، پژوهش زنان (1385).
2
× دوبین، رابرت 1388. تئوریپردازی، ترجمهی حسن دانایی فرد، تهران، افکار.
3
× رفیعپور، فرامرز 1381. کندوکاوها و پنداشتهها. تهران، شرکت سهامی انتشار.
4
× ساروخانی، باقر1370. مقدمهای بر جامعهشناسی خانواده، تهران، سروش.
5
× گیدنز، آنتونی 1374. جامعهشناسی، ترجمهی منوچهر صبوری، تهران، نی.
6
× متقی هندی، علی بن حسام 1379ق. کنزالعمال فی سنن الاقوال و الافعال، بیروت، مکتبه التراث الاسلامی.
7
× محدث نوری، حسین 1408ق. مستدرک الوسائل، قم، احیاء التراث، مؤسسه آل البیت(ع).
8
Ø Allan,Graham &Graham Crow 2001. Families,Households and society ,New York, palgrave.
9
Ø Back, A et al 2005. putting knowledge Networks in to Action, N.Y, Springer.
10
Ø Bernshitin, J. R . 1976. The Restructuring of Social and Political Theory, N.Y, Harcourt
11
Ø Cohen, Brace & B.P. Jovanvich, 1989. Developing sociological Knowledge: theory and method,Englewood cliffs, NJ ,Prentice hall.
12
Ø Cunningham, J. D., & J. K. Antill, 1995. Current trends in nonmarital cohabitation: In search of the POSSLQ. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
13
Ø Gioia , D.A., & E. pitre , “multi paradigm on theory building”, academy of management review, 15, (4), 1990.
14
Ø Kuper, Adam & Jessica Kuper (ed.) 1985. The Social Science Encyclopedia, London and Boston, Routledge & Kegan Paul.
15
Ø Lee, David & Howard Newby 1995.The Problem of Sociology,London and New York, Routledge.
16
Ø Lott, Bernice 1993. Womens Lives, Pacific Grove, California, Cole Publishing Company.
17
Ø Lynham, susan. “The general method of theory-building research in applied discipline”, Advances in Developing Human Resources (2002).
18
Ø Merton .R .K. ''Three fragments from a sociologist's notebooks'', Annual Review of Sociology (1987).
19
Ø Nazroo , James (1999) ''Uncovering Gender Differences in the Use of Marital violence: The Effect of Methodology" in Graham Allan (ed.).
20
Ø Nonaka, I, et al. 2000. knowledge creation, N.Y., palgrave.
21
Ø Polanyi,M. 1989. Knowing and being: Essays, London, Routledge & K. Paul.
22
Ø Reynolds, P.D.A 1971. Primer in theory construction , New York, Macmillan.
23
Ø Sabini, John 1995. Social Psychology,New York and London, W . W . Norton & Company.
24
Ø Schank, R. 1988. The creative attitude,New York, Macmilan .
25
Ø Turner, J .H. 1987. Analytical theorizing, In A . Giddens & J.H.
26
Ø Van de Ven , A. 2007. The engaged Scholarship: A guide for organizational and social research, london,Oxford.
27
ORIGINAL_ARTICLE
چکیده مقالات به عربی
https://www.jwss.ir/article_12446_ebbd4478dde06f1198f7f28e1c6ff867.pdf
2011-02-20
265
271
ORIGINAL_ARTICLE
چکیده مقالات به انگلیسی
https://www.jwss.ir/article_12447_1f25e66dd2498dac911ebbe3056e9f38.pdf
2011-02-20
3
9