شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827114120081121صفحات آغازین4616613FAJournal Article20160801شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827114120081121سرمقاله7816614FAJournal Article20160801شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827114120081121Body management and its relationship with social acceptance of body
(A case study of Shirazi women)مدیریت بدن و رابطه آن با پذیرش اجتماعی بدن (مطالعه موردی زنان شهر شیراز)94216615FAابوالقاسم فاتحیعضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهانابراهیم اخلاصیکارشناس ارشد جامعه شناسیJournal Article20160801<em>The present research paper aims at studying the relationship between body management and the social acceptance of body, evaluating the meaningful relationship between them on the basis of survey method. The samples, selected through multistage simple random cluster sampling, included 400 women, 18-40 years old, living in eight districts in Shiraz, Iran. Theoretically, the paper is based on ideas of Erving Goffman, Bourdiu, Giddens, and Exchange Theory. The results of the paper, obtained through descriptive and inferential statistics, shows that the average of body management is 62.8% which is indicative of a high rate of women’ attention to body in all respects. In addition, there is a direct and meaningful relationship between the variables of media consumption, social acceptance of body, socio-economic status and body management, with the relationship being reverse between the level religiosity and body management.</em>
مقاله پژوهشی حاضر با هدف بررسی نوع ارتباط میان پذیرش اجتماعی بدن و مدیریت بدن، رابطه معنادار میان این دو متغیر را به کمک روش پیمایشی مورد بررسی قرار داده است. حجم نمونه تحقیق ۴۰۰ نفر از زنان ۱۸ تا ۴۰ ساله ساکن در مناطق هشت گانه شهر شیراز بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی ساده انتخاب شدند. چهارچوب نظری تحقیق براساس عقاید «اروینگ گافمن»، «بوردیو»، «گیدنز» و «نظریه مبادله» شکل گرفته است. نتایج تحقیق با استفاده از آماره های توصیفی و استنباطی نشان م یدهد که میانگین مدیریت بدن برابر با 62/8 درصد است که حاکی از میزان بالای توجه زنان به بدن در همه وجوه آن اعم از آرایشی، مراقبت و... است. همچنین بین متغیرهای مصرف رسانه ای، پذیرش اجتماعی بدن و پایگاه اقتصادی اجتماعی با مدیریت بدن رابطه مستقیم و معنادار و بین متغیرهای دینداری و مدیریت بدن رابطه معکوس و معنادار وجود دارد.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827114120081121A study of marriage limitations in Iran
(On basis of 2006 Head Count)بررسی وضعیت مضیقة ازدواج در ایران (بر اساس سرشماری ۱۳۸۵)436416616FAوکیل احمدیدانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه اصفهانرضا همتیدانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20160801<em>The paper is to study the status of marriage and its limitations on the basis of secondary analysis and the data obtained from the 2006 head count. The results show that the ratio of unmarried population is different concerning age groups, and urban and rural areas. In addition, with the rise of level of education, the level of unmarried population increases, though this increase for both sexes in rural areas is more than that in urban areas. The results of calculating marriage limitations too show that up to 2011 the girls have limitations, while 2011-2021 the boys will have such limitations. However, this limitation is not much intense and the youths will be able to cope with the flexible market of marriage and the age-based distribution of the available partners.</em> <br /> هدف از نگارش مقاله حاضر بررسی وضعیت ازدواج و زناشویی و مضیقه ازدواج با روش تحلیل ثانویه و اتکا به داده های سرشماری سال ۱۳۸۵ می باشد. نتایج پژوهش نشان می دهد که نسبت جمعیت ازدواج نکرده به تفکیک گروه های سنی و مناطق شهری و روستایی متفاوت است. همچنین با افزایش سطح تحصیلات، میزان جمعیت ازدواج نکرده افزایش می یابد، البته این افزایش برای هر دو جنس، در مناطق روستایی بیش از مناطق شهری است. نتایج محاسبه مضیقه ازدواج نیز نشان می دهد تا سال ۱۳۹۰، تقریباً مضیقه یا تنگنای ازدواج برای دختران وجود دارد و در دهه ۱۳۹۰ این تنگنا برای پسران خواهد بود، البته شدت این مضیقه خیلی زیاد نیست و جوانان خود را در بازار منعطف ازدواج با توزیع سنی همسرانِ در دسترس و موجود سازگار خواهند کرد.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827114120081121A sociological analysis of secret language among girlsتحلیل جامعه شناختی زبان مخفی در بین دختران659616617FAشیدا اعتضادیدانشجوی دکتری زبان شناسیفاطمه سادات علمداردانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسیJournal Article20160801In some circumstances, verbal communication in society creates a new phenomenon called secret language (argo) influenced by social abnormalities. Studying the language will reveal the taboo and sacred meaning domains of language-users. The use of such vocabulary by youths and its influence as a subculture create a special type of verbal communication among them which needs to be studied scientifically. As a result, on the basis of a documentary study, this paper investigates the causes and way of the infiltration and spread of secret language, the impact of gender on it, the way in enters into the subculture of young Iranian girls. The results of the study show that the youth, including the girls, incline towards using secret language to conceal their opinions and ideas because explicit use of some words is at odd with the norms, customs, and atmosphere of a society. Friends groups, parties, SMSs, weblogs, etc are areas in which secret language is used and spread. The increase in the use of such words is a threat for Farsi and may lead to a linguistic anarchy. Preventing the phenomenon is possible only through a scholarly critique of the present situation.در برخی شرایط، ارتباط کلامی در جامعه، تحت تأثیر ناهنجاری های اجتماعی، مقوله جدیدی به نام زبان مخفی (آرگو) را به وجود می آورد. بررسی این لغات، حوزه های معنایی تابو و مقدس کاربران را مشخص می سازد. استفاده جوانان از این واژگان و نفوذ آن به عنوان خرده فرهنگ جوانان، ارتباط کلامی خاصی را در بین آنها ایجاد می نماید که نیازمند بررسی های علمی است. بدین لحاظ با بهره گیری از مطالعه اسنادی، علل، عوامل و چگونگی نفوذ و گسترش زبان مخفی در بین جوانان و تأثیر جنسیت در این خصوص و نحوه ورود آن به خرده فرهنگ دختران جوان بررسی گردید. نتایج این مطالعه نشان می دهد که جوانان و از جمله دختران، جهت پنهان نگهداشتن افکار و عقاید خود و همچنین به دلیل قبح استفاده صریح از برخی لغات در چارچوب هنجارها، آداب و رسوم و فضای جامعه، به سوی استفاده از زبان مخفی گرایش پیدا می کنند. گروههای دوستان و محافل دوستانه، پیامک، وبلاگ و… محمل اشاعه این واژگان می باشد. با افزایش این لغات و کاربرد آنها، احتمال ایجاد آنارشیسم زبانی به زبان فارسی دور از انتظار نخواهد بود. پیشگیری از این وضعیت از طریق طرح پسامدی از اصطلاحات و نقد عالمانه وضعیت کنونی، میسر خواهد شد.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827114120081121An assessment of the socio-cultural needs of high-school girls in Isfahanسنجش نیازهای فرهنگی- اجتماعی دختران دانش آموز شهر اصفهان9713416954FAرضا اسماعیلیعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگانکامران ربیعیدانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20160806<em>Socio-cultural needs are among the most conspicuous spiritual needs drawing the attention of governments, organizations, and socio-cultural institutions that try to answer these needs by means of a wide range of different programs. The success of these institutions is primarily dependent on access to accurate knowledge of needs felt and expressed by addresses. As a result, to perform various studies it is necessary to assess the needs of different groups of people. Thus, this paper identifies and classifies the needs of middle and high school girls in Isfahan on the basis of survey method and a sample of 502 people. The results show that emotional and psychological needs are at the first level, social needs at the second level, economic needs at the third level, and cultural needs at the fourth. The adolescent girls declared participating in recreational activities as their first recreational need. Family is girls’ most important reference group and they are willing to be attended more by their families. In other words, empathy and intimate relationships are more important for the girls than money and other facilities.</em>نیازهای فرهنگی- اجتماعی از جمله بارزترین نیازهای معنوی است که در حال حاضر، توجه دولت ها، سازمان ها و مؤسسات فرهنگی اجتماعی را به خود جلب کرده است، به طوری که تلاش می کنند تا در قالب برنامه های مختلف، طیف وسیعی از این نیازها را پاسخ دهند. توفیق این سازمان ها در وهله نخست منوط به داشتن اطلاعات دقیق از نیازهای احساس شده و ابراز شده توسط مخاطبان می باشد. به همین جهت، انجام مطالعات مختلف جهت سنجش نیازهای اقشار مختلف مردم ضرورت پیدا می کند و نیازسنجی دختران نوجوان به عنوان یکی از اقشار آینده ساز نظام حائز اهمیت می گردد. این پژوهش با روش پیمایش و انتخاب نمونه ۵۰۲ نفری از دانش آموزان دختر مقاطع راهنمایی و متوسطه شهر اصفهان به شناسایی و گروه بندی انواع نیازهای آنان و سطح بندی این نیازها پرداخته است. نتایج تحقیق نشان می دهد نیازهای عاطفی- روانی در مرتبه اول، نیازهای اجتماعی در رتبه دوم، نیازهای اقتصادی در رتبه سوم و نیازهای فرهنگی در مرتبه چهارم قرار دارند. دختران نوجوان، شرکت در فعالیت های تفریحی (اردو و مسافرت) را به عنوان گزینه اول نیازهای فراغتی اعلام کرده اند. خانواده، مهم ترین گروه مرجع دختران می باشد و آنها تمایل دارند تا مورد توجه بیشتری از سوی خانواده ها قرار گیرند. به بیان دیگر برای آنان همدلی و برقراری روابط صمیمانه اولویت بیشتری نسبت به تزریق پول و تأمین امکانات دارد.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827114120081121Girls and the use of internetدختران و کاربرد اینترنت13517016959FAمریم فرهمندJournal Article20160806<em>Internet, as one of the most efficient global media for establishing global relations and interactions, has a pivotal role in transferring culture and information. Concerning the use of this technology, world countries can be divided into producer and consumer countries. Nowadays, youths have the most share in using this medium and internet technology, on the other hand, has the most positive and negative influence on youths, especially, on girls. Thus, studying these influences with respect to sex is inevitable. Through documentary study, this paper evaluates the rate of use by different sexes, the type of use and the various influences of internet on adolescent and young girls. The results of the study show the following aftermaths: internet as a threat to the identity of girls, internet addiction, acculturation through internet, involvement into unreal love, and sexual abuse.</em>اینترنت، به عنوان یکی از کارآمدترین رسانه های جهانی برای برقراری ارتباط و تعامل بین المللی نقش تعیین کننده ای در انتقال فرهنگ و اطلاعات دارد. در ارتباط با استفاده از این فناوری، کشورهای جهان به دو دسته تولیدکننده و مصرف کننده تقسیم می شوند. امروزه، جوانان بیشترین سهم را در استفاده از این رسانه دارند و فناوری اینترنت نیز متقابلاً بر جوانان، تأثیرات مثبت و منفی می گذارد که بررسی این تأثیرات بر حسب جنسیت قابل تأمل است. در این نوشتار ازطریق مطالعه اسنادی، تفاوت های جنسیتی در میزان استفاده، نوع کاربری و تأثیرات گوناگون اینترنت بر نوجوانان و جوانان دختر بررسی شده است. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که تهدید هویت دختران، اعتیاد اینترنتی، فرهنگ پذیری از طریق اینترنت، درگیری در عشق های مجازی و سوءاستفاده های جنسی، تهدیدات جدی برای کاربران دختر می باشد.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827114120081121An assessment of pre-university school girls’ trends towards police jobsسنجش گرایش دختران پیش دانشگاهی به شغل پلیس17119616968FAعلی اکبر قهرمانیعضو هیأت علمی دانشگاه علوم انتظامیJournal Article20160806<em>This research studies job trends of pre-university school girls in Tehran towards disciplinary jobs. One of the important goals of this paper is identification of the factor influencing on the rate of job trends of school girls towards disciplinary jobs. The statistical population included all the pre-university daily school girls in Tehran, among whom 379 people were chosen through random cluster sampling. The research method was a survey performed by means of collecting information through a questionnaire designed by the researcher. In addition, the relationship between the independent variable (personal and familial characteristics of students, knowledge of police and their social status, police behavior) and dependant variable (trends of girl students towards police job). The major results attained from the study show that there is a meaningful relationship between independent variables such students’ average grade, residence area, their familial characteristics (social and economic), the social status of police, knowledge of police, the behavior of police toward the public and the dependent variable, i.e. the students’ trend towards police job. No meaningful relationship was found between age and field of study and the students’ job trends.</em>این پژوهش گرایش شغلی دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی شهر تهران را نسبت به شغل پلیس زن مورد مطالعه قرار داده است. از جمله اهداف مهم این مقاله، شناخت عوامل مؤثر بر میزان گرایش شغلی دانش آموزان دختر به این شغل است. جامعه آماری مورد مطالعه، کلیه دانش آموزان دختر مراکز پیش دانشگاهی دولتی روزانه شهر تهران بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای ۳۷۹ نفر انتخاب شدند. روش تحقیق، پیمایشی بوده که با تکنیک جمع آوری اطلاعات، از طریق پرسشنامه محقق ساخته، اجرا گردیده است. ارتباط بین متغیرهای مستقل (ویژگی های فردی دانش آموزان، ویژگی های خانوادگی، شناخت از پلیس و منزلت اجتماعی پلیس، رفتار پلیس) با متغیر وابسته (گرایش دانش آموزان دختر به شغل پلیس زن) مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج مهم به دست آمده از پژوهش حاکی از ارتباط معنی دار بین متغیرهای مستقل: معدل، منطقه آموزشی، ویژگی های خانوادگی دانش آموزان (اقتصادی- اجتماعی)، منزلت اجتماعی پلیس، شناخت و آگاهی از پلیس و رفتار پلیس با مردم با متغیر وابسته گرایش دانش آموزان دختر به شغل پلیس می باشد. ارتباط معنی دار بین متغیرهای سن و رشته تحصیلی با گرایش شغلی دانش آموزان دختر به شغل پلیس زن مورد تأیید قرار نگرفته است.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827114120081121A psychological approach to girls’ maturityنگرشی روان شناختی به بلوغ دختران19721816977FAشیوا خلیلیعضو هیأت علمی دانشگاه علوم تربیتی تهرانآمنه بختیاریکارشناس ارشد روانشناسی تربیتیJournal Article20160806<em>Maturity is critical stage in which the basis of one’s life in adulthood is founded. In all areas of the world with respect to natural and social situations, girls reach the age of natural maturity sooner than boys. Thus, there is a great difference between boys and girls at beginning of maturity. It is important to know the sexual, psychological, and social changes of girls in this critical stage of their life. As a result, on the basis of a documentary study this paper pathologically studies girls’ maturity and the disharmony between the rate of physical-sexual maturity and that of socio-cultural maturity and the resultant social problems. On the basis of the results of this research, the best method to confront with the crisis in this stage is an educational-cultural method along with providing the family with non-official trainings.</em>بلوغ مرحله ای بحرانی است که در گذر از این دوره، زیربنای زندگی بزرگسالی فرد پی ریزی می شود. در همة مناطق جهان، با در نظر گرفتن شرایط طبیعی و اجتماعی، دختران زودتر به بلوغ طبیعی می رسند، لذا بین دختران و پسران در آغاز بلوغ تفاوت چشمگیری به چشم می خورد. شناخت تغییرات جنسی، روحی و اجتماعی این برهة حساس از زندگی دختران حائز اهمیت است. بدین لحاظ، این نوشتار با روش مطالعه اسنادی به آسیب شناسی بلوغ دختران پرداخته و ناهماهنگی سرعت رشد بلوغ جسمی- جنسی با بلوغ فرهنگی- اجتماعی و مشکلات اجتماعی این دوره را مورد توجه قرار می دهند. مطابق نتایج این پژوهش، مناسب ترین شیوه های مواجهه با بحران این دوره، رویکرد فرهنگی- تربیتی و ارائه آموزش های غیررسمی به خانواده ها می باشد.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827114120081121چکیده مقالات به عربی22322916978FAJournal Article20160806شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827114120081121چکیده مقالات به انگلیسی41016979FAJournal Article20160806