شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827187020160220صفحات آغازین3534027FAJournal Article20161009شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827187020160220A Research on Article 1103 of Civil Law
Responsibility of the Married Couple in Treating each other in Good Temperپژوهشی پیرامون ماده 1103 قانون مدنی «تکلیف زوجین نسبت به حسن معاشرت با یکدیگر»7463316910.22095/jwss.2016.33169FAمصطفی رفسنجانی مقدمعضو هیئت علمی و مدیر گروه معارف اسلامی موسسه آموزش عالی تابرانعلی محمدیاندانشجوی دکترای فقه و حقوق دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20160921There is no doubt that firmness of any family, firstly, depends on the presence of good temper in conversation the couple made. Although this could be verified rationally, canon guidance is also determining and it has revealed the issue’s vague points. The civil law legislator, inspired by jurisprudence sources in article 1103, has emphasized the matter: “the couple (wife and husband) are responsible for treating each other in good nature. “ The present study, after investigating into the most important jurisprudence sources ( Scripture and Tradition) and enumerating some recognized examples of good temper, has concluded that the mentioned good temper in the holy verse: (And Live with them honorably) is a bilateral social concept that each of couple must be obliged to it. Any deed, recognized by reason and tradition of the society, is considered as an example of good temper as well. From the legal perspective, the instruction of good temper, inserted in article 1103, cannot be merely an ethical instruction without being protected by sanctions. Legislator should try to enact binding laws through getting knowledge about ethical principles and extracting them from the bottom of Scripture and Tradition and tradition of the Islamic society.استحکام و قوام هر خانواده ای در درجه ی اوّل منوط به وجود حسن خلق و معاشرت نیکو در روابط بین زوجین است. این مطلب اگر چه به دلالت عقل ثابت است، اما ارشاد شرع نیز در این باره موجود بوده و پرده از زوایای گاه مبهم آن برداشته است. قانون گذار قانون مدنی نیز با الهام از منابع فقهی در ماده ی 1103 ق.م بر این امر تأکید ورزیده است. نوشتار حاضر پس از بررسی در مهم ترین منابع فقه (کتاب و سنت) و با برشمردن مصادیقی از معاشرت به معروف به این نتیجه رسیده است که از مفاهیم اجتماعی «وَ عاشِرُوهُنَّ باِلمَْعْرُوفِ» حسن معاشرت مذکور در آیه ی شریفه دوسویه بوده و عمل به آن بر هر یک از زوجین واجب است. همچنین موارد بیان شده در قرآن و روایات تمثیلی بوده و هر عملی که عقل آن را تأیید کند و عرف جامعه بر آن صحّه بگذارد نیز جزء مصادیق معاشرت به معروف است. از بعد حقوقی نیز دستور حسن معاشرت مندرج در ماده ی 1103 ق.م نمی تواند تنها یک دستور اخلاقی و بدون ضمانت اجرای قانونی باشد؛ بنابراین بایسته است قانون گذار با شناخت اصول اخلاقی و استخراج آنها از دل کتاب و سنت و عرف جامعه ی اسلامی و با تعیین معیارهای مناسب به وضع قوانین لازم همت گمارد.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827187020160220Systematic Analysis of Impact of Concept of Freedom
in View of Convention on the Elimination of all Forms of Discrimination Against Women
in family life Componentsتحلیل سیستمی تأثیر مفهوم آزادی در نگاه کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان در مؤلفه های حیات خانوادگی47913317010.22095/jwss.2016.33170FAنرگس جدادکترای برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمینفیسه اخوان نیلچیکارشناسی ارشد روابط بین الملل، دانشگاه خوارزمیJournal Article20160921Convention on the Elimination of all Forms of Discrimination Against Women (CEDAW) is the international documents on women's rights that most countries have acceded to it or accepting it; Since the Convention is affected by the ideology of individualism and Due to the damage has been inflicted in the family and human life on the world stage, It is necessary to apply to systematic approach to accurately and deeply analyzing and explaining this issue. In this research, Family life has been explained as a coherent system and primary cell of society, Its components have been extracted, then freedom impact, as Key principles of the Convention has analyzed on family life components, including male guardian, the popularity of women and finally family system. According to the results, Convention substances cause reduced loss of male guardian and commitment of women to family.کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان سندی بین المللی درباره ی حقوق زنان است که بیشتر کشورهای جهان به آن پیوسته یا در حال پذیرش آن هستند؛ از آنجا که کنوانسیون متأثر از مکتبی است که در آن فردگرایی اصالت دارد و با توجه به آسیبی که در عرصه ی جهانی به کانون خانواده و حیات انسانی وارد آمده، لازم است با رویکردی جامع و کلان گر (سیستمی) به تحلیل و تبیین دقیق و ریشه ای این موضوع پرداخته شود. در این پژوهش حیات خانوادگی به عنوان یک نظام منسجم و سلول اولیه و اصلی جامعه تب یین شده، اجزاء و مؤلفه های کلیدی آن استخراج شده و سپس تأثیر آزادی به عنوان مبانی کلیدی کنوانسیون در مؤلفه های حیات خانوادگی شامل قوامیت مرد، محبوبیت زن و در نهایت نظام خانواده تحلیل و بررسی می شود. بر اساس نتایج به دست آمده، کنوانسیون با داشتن بندهای مختلف موجب از بین رفتن مسئولیت و مدیریت مردان در خانه و کاهش پای بندی زنان به کانون خانواده می شود.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827187020160220Innovations and Challenges of Women Custody in the Light of 2012 Family Protection Lawنوآوری ها و چالش های حق حضانت زنان در پرتو قانون حمایت خانواده مصوب 1391931393317110.22095/jwss.2016.33171FAبیژن حاجی عزیزیدانشیار حقوق خصوصی و عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا.محمد مولودیاستادیار حقوق خصوصی و عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا.راضیه حسنخانینویسنده مسئول و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه بوعلی سینا.Journal Article20160921Custody is considered as subject of research because of its importance on child’s mental and physical characteristics and of course it`s effect on society progress. The legislator always gives attention to child position and his (her) potential role in building of society basis. Child physical maintenance is necessary for growth along with proper training for spirit sublimation. Despite the importance of custody, legislator has not determined it`s precise definition and powers and custody of guardian (child maintenance) and subsequently the major issues is ignored. This leads to its confusion with similar titles such as warden, executor, guardian (child maintenance) The majority of bewilderments and questions of executive intuitions of law from legal department of justice, confirmed it. This article has determined the position, rights and duties of child maintenance altogether gaps and conflicts in this domain and given some resolutions. The law of family protection 2012, considered child custody with more accuracy and this lend to achievements and innovations in custody cases. But these innovations have some defects that we have presented these and given some resolutions for elimination of those defects.کثرت سردرگمی ها و پرسش های متعدد نهادهای مجری قانون از مقام اداره ی حقوقی دادگستری در پرونده های با موضوع حضانت حاکی از آن است که علی رغم اهمیت بحث حضانت، قانون گذار تعریف دقیقی از حضانت و اختیارات و وظایف حاضن ارائه ننموده و گاه مسائل مهمی که در این باره به وجود می آید را مهمل نهاده است. این امر به خلط اختیارات و اقتدارات حاضن با عناوین مشابه از جمله ولی، وصی و قیم منجر می شود. قانون حمایت خانواده مصوب 1391 به بحث حضانت با دقت نظر بیشتری توجه کرده و در دعاوی حضانت دستاوردها و نوآوری هایی داشته است، لیکن این ابداعات نیز خالی از نقص و ایراد نبوده است. مقاله ی پیش رو ضمن پرداختن به جایگاه، حقوق و تکالیف حاضن به خلأها و تعارضات موجود در این باره پرداخته و راه حل هایی را پیشنهاد داده است.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827187020160220An Assessment of Islamic Traditions (ahadith) about the Rational Imperfection of Women
and Comparing them with the Opposite Tradition in the Context of Gender Studiesبررسی روایات نقصان عقل زنان و تطبیق با روایت متخالف این معنا در بستر مطالعات جنسیت1411683317210.22095/jwss.2016.33172FAمیثم قمشیاندکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم (ع)Journal Article20160921Some parts of Islamic Sunna contains statements about the innate rational imperfection of women. These suggestions humiliate women and associate to them an inferior position, comparing to men; because a text finds meaning in a discursive contradiction. Investigating the documentations of such traditions puts us in serious doubt about their accuracy, however this research, reporting the results of this investigation done by the <em>Elm ol Hadith</em> scholars, tries to assess their implications. Though both methods (i.e. investigating documentations and assessment of implications) undermine the accuracy of these traditions but the author, assuming the accuracy of these traditions, find no humiliation toward women when object their contents and implications to gender studies. This articles concludes that the female argumentation and rationalization is different with the male ones and, discovering this female rationality and presenting it to the three Islamic schools of philosophy, claims that it can be evaluated superior to the male empiricist rationalityدر برخی ادبیات دینی، احادیث و روایاتی مشاهده می شود که دربردارنده ی این معناست که زنان به لحاظ قوای عقلانی ناقص بوده و نقصشان در این زمینه هم ذاتی است. این گونه از بیان به صورتی تحقیرآمیز زنان را پایین تر از مردان تعبیر می کند؛ چرا که یک متن در حضور یک تقابل گفتمانی معنا می یابد. بررسی سندی این گونه از روایات، تشکیکی جدی را به دست می دهد، اما این پژوهش با گزارشی از بررسی سندی روایات - که توسط بزرگان مطالعات حدیثی انجام شده است- به بررسی دلالی آنها نیز می پردازد. هر دو روش، انتساب احادیث را به امامان معصوم (ع) زیر سؤال م یبرد، اما نگارنده با فرض صحت این روایات هم هنگامی که محتویات آنها را بر ادبیات مطالعات جنسیت عرضه می کند، تقبیحی در آنها در مورد زن مشاهده نمی کند. این مقاله به این نتیجه می رسد که نوع عق لورزی زنانه متفاوت از مردان است و البته با کشف این نوع عقل ورزی و عرضه ی آن بر مکاتب سه گانه ی فلسفی اسلامی مدعی می شود که این نوع از عقلانیت می تواند بالاتر از عقلانیت تجربه گرای مردانه نیز به شمار رود.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827187020160220Secondary Role of Dowry in Marriage Natureنقش فرعی مهریه در ماهیت نکاح1691973317310.22095/jwss.2016.33173FAمرتضی حاجی پوراستادیار گروه فقه و حقوق اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان0000-0002-5281-7712Journal Article20160921Commutative contract is agreement where, firstly, there is reciprocal status between parties obligations. Secondly, obligation of subject matter of this contract has a financial aspect. By contrast, non-commutative contract address the agreement without any exchange. Hence at this contracts, there isn’t pose the rules based on reciprocality. Dowry is one of the most significant part of marrige that its financial aspect and some governing rules of commutative contracts on marriage especially wife right to retention have pose some question on commutative or non-commutatie natue of marriage. This was more important when supreme court in decree number 708 held that rule to instalment is not amount to reject of retention right. This reaserch aim to analyse with descriptive and analytic method, status of dowry in marriage and its effects and then assess jurisprudencial and legal validity of supreme court rule. In a sum, it can be said that although dowry have a financial aspen, but in the terms of other rules, dowry don’t transform nature of marriage from non-commutative to commutative contract.عقد معاوضی، توافقی است که موضوع تعهد آن جنبه ی مالی داشته و بین تعهدات دو طرف حالت تقابل وجود دارد. در مقابل، عقد غیرمعاوضی عقدی است که در آن مبادله وجود ندارد. از این رو، احکام مبتنی بر تقابل در این عقود مطرح نمی شود. مهریه یکی از مهم ترین اجزای عقد نکاح است که بعد مالی آن و برخی احکام عقود معاوضی حاکم بر آن به خصوص حق حبس زوجه سؤالاتی را حول ماهیت معاوضی یا غیرمعاوضی نکاح مطرح کرده است. این تحقیق در نظر دارد به شیوه ی توصیفی و تحلیلی جایگاه مهریه در نکاح و آثار آن را بررسی کرده و بدین ترتیب اعتبار فقهی و حقوقی رأی دیوان عالی را ارزیابی کند. به اجمال می توان گفت، هر چند مهریه جنبه ی مالی دارد، ولی با توجه به سایر احکام، مهریه، ماهیت عقد نکاح را از عقد غیرمعاوضی به عقد معاوضی تبدیل نمی کند.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827187020160220A Comparative Study of Exhibitionism in Cyberspace
In the Light of Jurisprudence and Iranian Lawتن نمایی زنان در فضای مجازی با نگاهی به آموزه های فقه امامیه و حقوق ایران1992373317410.22095/jwss.2016.33174FAرضا زهرویاستادیار دانشگاه تهرانرسول احمدزادهدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا، دانشگاه تهرانJournal Article20160921From the perspective of law Article 638 of the Penal Code suggests that non-users of coatings that are punishable appear in public places, while Exhibitionism of women in cyberspace is far more serious are the potential harmful effects and lack of clear wording in criminal law and the judge to condemn the generalities and the public need to cite the law or Article 167 of the constitution. on this basis, the present study attempts to refer to sources of jurisprudence and law Tnnmayy and prostitution of women in the virtual space to be studied and semantics, review its constituent elements, principles of criminalization and analysis of existing laws, and gaps related to this phenomenon limits examined exhibitionism of women and a proposal for resolving the ambiguities presented in brief.بر اساس تبصره ی ماده ی 638 قانون مجازات اسلامی، می توان استفاده کنندگان از پوشش های غیراسلامی که در معابر عمومی ظاهر می شوند را مجازات کرد، این درحالی است که تن نمایی زنان در فضای مجازی که به مراتب آثار مخرب و جدی تری به دنبال دارد فاقد نص صریح در قوانین کیفری است و قاضی برای محکوم کردن، به اطلاقات یا عمومات قانونی یا اصل 167 قانون اساسی استناد می کند. بر این پایه در پژوهش حاضر سعی شده است، با مراجعه به منابع فقهی و حقوقی، تن نمایی و فحشای زنان در فضای مجازی مورد مداقه قرار گیرد و با معناشناسی، بررسی ارکان تشکیل دهنده ی آن، مبانی جر مانگاری و تحلیل قوانین موجود و خلأهای مربوط به این پدیده حدود و ثغور تن نمایی بررسی شود و راه کارهایی برای رفع این خلأها پیشنهاد شود.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827187020160220چکیده مقالات به عربی24224734028FAJournal Article20161009شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827187020160220چکیده مقالات به انگلیسی4934029FAJournal Article20161009