شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827207720171122Study of Emergence of Individualism in the Family
(Case Study: Tehran Citizens)بررسی ظهور فردگرایی در عرصهی خانواده (مطالعهی موردی شهروندان تهرانی)7345970310.22095/jwss.2017.59703FAقادر بالاخانیدانشجوی دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران دانشگاه پیام نورامیر ملکیدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نورJournal Article20170826Nowadays, the increased rate of divorce, increasing age of marriage, decreased rate of fertility are among the most important challenges that Iranian families are faced with. These challenges have been conceptualized as a series of functional and structural changes in families as they are becoming more and more individualistic. One of the most significant outcomes of such changes is the emergence of individualism in families which indicates that family values have undergone some changes; in the sense that individual demands are preferred to collective demands. The present study has aimed to review individualism in families with an emphasis on the level of commitment to family values. The purpose of this study has been to respond to this question: given the recent evolutions and changes of Iranian society in general, and Iranian families in particular, is it a true claim to say that individualism has emerged in Iranian families? This study is a survey which has examined a sample composed of 408 Tehran citizens. By analyzing the research findings, it became clear that family values have changed in the respect of emergence of individualism. However, these changes vary depending on each of the five dimensions of family values, which have been studied in this research. In two dimensions of family values, i.e. hierarchal values and control values, family members are individualists; in the continence values dimension, they are to some extent individualists; in the dimension of traditional values, they are both individualists and collectivists; and in the dimension of commitment values, they are completely collectivist. By comparing the research subjects in terms of various gender, education and age groups, it became clear that the level individualism has been raised in the family values of women, young adults and those with higher academic education.افزایش آمار طلاق، افزایش سن ازدواج، کاهش نرخ باروری و کاهش ازدواج از مهمترین چالشهای امروزین خانواده در ایران محسوب میشوند. چالشهایی که به مثابه مجموعه تغییرات ساختاری و کارکردی خانواده تحت عنوان فردی شدن نهاد خانواده مفهومسازی شدهاند. یکی از مهمترین پیامدهای چنین تغییراتی، ظهور فردگرایی در عرصهی خانواده است که بر تغییر ارزشهای خانواده به معنای ارجحیت خواستههای فردی بر خواستههای جمعی دلالت دارد. در مقالهی حاضر، فردگرایی در عرصهی خانواده با تأکید بر میزان پایبندی به ارزشهای خانواده بررسی شده است. هدف از این بررسی پاسخگویی به این سؤال بود که آیا با توجه به تحولات اخیر جامعهی ایران به طور عام و خانواده به گونهای خاص میتوان از ظهور فردگرایی در عرصهی خانوادهی ایرانی سخن گفت یا خیر؟ این بررسی به روش پیمایش و با تمرکز بر یک نمونهی 408 نفری از شهروندان تهرانی انجام شده است. تحلیل یافتههای تحقیق نشان داد که ارزشهای خانواده در راستای ظهور فردگرایی دستخوش دگرگونی شده است، اما این دگرگونی بسته به هر یک از ابعاد پنجگانه مورد مطالعه ارزشهای خانواده متفاوت است، به این ترتیب که در بعد ارزشهای سلسله مراتبی و کنترلی خانواده افراد فردگرا، در بعد ارزشهای خویشتنداری تا حدودی فردگرا، در بعد ارزشهای سنتی وضعیتی بینابین و در بعد ارزشهای تعهدی خانواده افراد جمعگرا هستند. مقایسهی گروههای مختلف سنی، جنسی و تحصیلی نشان داد که میزان فردگرایی در عرصهی ارزشهای خانواده در بین زنان، جوانان و افراد با تحصیلات دانشگاهی بیشتر است.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827207720171122Social Construction of the Policies of Increasing of Childbearing and Leading Obstacles: A Case Study of Internet Usersبرساخت اجتماعی سیاستهای افزایش فرزندآوری و موانع پیشرو: مطالعهی موردی کاربران اینترنتی356012004910.22095/JWSS.2017.59711FAعادل عبدالهیگروه جمعیت، محیط زیست و توسعه پایدار، مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور، تهران، ایران.علی رحیمیپژوهشگر مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشورJournal Article20170920فرزندآوری به عنوان یک رفتار اجتماعی، از جمله موضوعاتی است که در طول یک دههی اخیر بهطور روزافزونی در فضای رسانهها مطرح میشود. مقاله حاضر به مطالعه برساخت اجتماعی نقش سیاستگذار و جامعه در تفسیر موانع فرزندآوری در فضای رسانه میپردازد. نمونه مورد بررسی متشکل از 705 کاربر اینترنتی در پایگاههای خبری ایران است. روششناسی تحقیق مبتنی بر تحلیل محتوای کمی و کیفی است. در بین اخبار مرتبط منتشر شده، 7 خبر که بیشترین مخاطب را داشتند جهت تحلیل انتخاب شدند. تحلیل محتوای کمی نظرات کاربران نشان داد که 7/95 درصد نظرات ارایه شده رویکرد انتقادی، 7/0 درصد رویکرد منفعلانه و 6/3 درصد رویکردی همراهانه در تفسیر موانع فرزندآوری داشتند. همچنین مهمترین مقولات برآمده از تحلیل محتوای کیفی عبارتند از «فرسایش روزافزون اعتماد نهادی و محقق نشدن سیاستهای جمعیتی»، «سوء مدیریت جمعیت فعلی»، «احساس ناامنی ذهنیـروانی نسبت به آینده فرزندان»، «عدم انسجام و ثبات در سیاستهای جمعیتی»، «تغییر نگرشها»، « تأکید بر کیفیت به جای کمیت» و «مادیگرایی افراطی». مقوله نهایی نیز عبارت است «نهادینه شدن فرزندآوری پایین» که از توان پوشش معنایی یافتههای پژوهش برخوردار است. بر اساس نتایج میتوان گفت که اگر چه رویکرد انتقادی کاربران در خصوص موانع پیش روی فرزندآوری معطوف به سیاستگذارن و مسئولین دولتی است ولی تغییر نگرش و رفتار مردم نقش پررنگتری در نهادینه شدن فرزندآوری پایین در جامعه دارد و این به معنای آن است که تحقق سیاستهای جمعیتی، نیازمند توجه سیاستگذارن به الگوهای رفتاری رایج در بین مردم است <br /><strong> </strong> <br />As a social behavior, childbearing is one of the issues that has been increasingly appealing to the media over the last decade. This research seeks to study the social construction of the policies of increasing of childbearing and leading obstacles in the media. The sample consists of 705 Internet users of Iranian news websites. The research methodology is based on quantitative and qualitative content analysis. Among the related published news, 5 news with the largest audience were selected for content analysis. Quantitative content analysis of users’ feedback revealed that 95.7% of the comments were critical, 0.7% were passive and 3.6% were positive about the interpretation of barriers to childbearing. The most important issues arising from qualitative content analysis were “increasing erosion of institutional trust and the failure of demographic policies”, “mismanagement of the current population”, “psychologic feeling of insecurity towards the future of children”, “incoherence and instability in population policies”, “changing attitudes”, “emphasis on quality instead of quantity”, and “extreme materialism”. The final category was “institutionalization of low childbearing”, which can semantically cover research findings. Based on the results, it can be stated that although the users’ critical approach to childbearing barriers is directed at policymakers and public officials, change in attitudes and behavior of people has a more significant role in the institutionalization of low childbearing in society. This means that the realization of population policies requires that policymakers pay attention to institutionalized behavioral patterns among people. <br /> فرزندآوری به عنوان یک رفتار اجتماعی از جمله موضوعاتی است که در طول یک دههی اخیر به طور روزافزونی در فضای رسانهها مطرح میشود. مقالهی حاضر برساخت اجتماعی سیاستهای افزایش فرزندآوری و تفسیر موانع پیشرو در فضای رسانه را مطالعه میکند. نمونهی بررسی شده متشکل از 705 کاربر اینترنتی در پایگاههای خبری ایران است. روششناسی تحقیق مبتنی بر تحلیل محتوای کمی و کیفی است. در بین اخبار مرتبط منتشر شده، 5 خبر که بیشترین مخاطب را داشتند، برای تحلیل انتخاب شدند. تحلیل محتوای کمی نظرات کاربران نشان داد که 7/95 درصد نظرات ارائه شده رویکرد انتقادی، 7/0 درصد رویکردی منفعلانه و 6/3 درصد رویکردی همراهانه در تفسیر موانع فرزندآوری داشتند. همچنین مهمترین مقولات برآمده از تحلیل محتوای کیفی عبارتاند از «فرسایش روزافزون اعتماد نهادی و محقق نشدن سیاستهای افزایش فرزندآوری»، «سوء مدیریت جمعیت فعلی»، «احساس ناامنی روانی نسبت به آیندهی فرزندان»، «عدم انسجام و ثبات در سیاستهای افزایش فرزندآوری»، «تغییر نگرشها»، « تأکید بر کیفیت به جای کمیت» و «مادیگرایی افراطی». مقولهی نهایی نیز عبارت است «نهادینه شدن فرزندآوری پایین» که توان پوشش معنایی یافتههای پژوهش را دارد. بر اساس نتایج میتوان گفت که اگر چه رویکرد انتقادی کاربران در خصوص موانع پیش روی فرزندآوری به سیاستگذاری و مسئولین مربوط معطوف است، ولی تغییر نگرش و رفتار مردم نقش پررنگتری در نهادینه شدن فرزندآوری پایین در جامعه دارد و این به معنای آن است که تحقق سیاستهای افزایش فرزندآوری، نیازمند توجه سیاستگذارن به الگوهای رفتاری نهادینه شده در بین مردم است.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827207720171122Women and experiencing virtual emotions
(Qualitative Study on the Emergence and Expression of Virtual emotions of Girls in Qom City)زنان و تجربه احساسات مجازی (مطالعه کیفی چگونگی بروز و ابراز عواطف مجازی دختران شهر قم)618612005110.22095/JWSS.2017.59714FAسید علی محمد رضویدانشگاه صدا و سیمامسعود کیانپورهیئت علمی/ دانشگاه اصفهاناحسان آقاباباییهیئت علمی/ دانشگاه اصفهانJournal Article20170918Cyberspace is a platform for interactions and interactions to express feelings among users, including girls, which provides different capabilities for their roles and social relationships. Based on this, it is important to understand how these interactions are formed and the expression of virtual emotions. Therefore, this research by introducing a qualitative approach and methodology of phenomenology describes the nature of the experience of the virtual life of girls' emotions and the process of its expression and expression in cyberspace. The studied population includes girls in Qom who spend at least four hours a day with virtual space and are considered to be high-income users. Data were collected through purposeful sampling and in-depth interview with 15 people and analyzed using the six-stage phenomenological analysis method based on Van Manen's method. Data analysis shows that the biological experience of virtual emotions in girls is shaped in two levels of mentalization and objectivity. As girls enter the cyberspace, they experience a kind of spoofing of real emotions, and in the meanwhile they invariably invoke socialization of their emotions. The results showed that they tended to interact extensively with their ideas and networking their feelings and chose a kind of self-discovery in virtual communication for their emotions, and eventually by matching the effects of their feelings into the real environment, a kind of adherence and continuity Grab virtual feelings with the real world.فضای مجازی بستری برای تعاملات و کنشهای متقابل برای ابراز احساسات میان کاربران و از جمله دختران است که قابلیتهای متفاوتی را برای نقشها و مناسبات اجتماعی آنها فراهم میکند. بر همین اساس شناخت چگونگی شکلگیری این تعاملات و ابراز احساسات مجازی مهم است. این پژوهش با اتخاذ رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی به توصیف چیستی و چگونگی تجربهی زیستهی احساسات مجازی دختران و فرآیند بروز و ابراز آن در فضای مجازی میپردازد. جامعهی مطالعه شده شامل دختران شهر قم است که حداقل چهار ساعت از شبانه روز را با فضای مجازی سپری میکنند و تحت عنوان کاربران پرمصرف تلقی میشوند. دادهها از طریق نمونهگیری هدفمند و مصاحبهی عمیق با 15 نفر جمعآوری و با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناسی شش مرحلهای مبتنی بر روش ون مانن تحلیل شد. تحلیل دادهها نشان میدهد که تجربهی زیست شدهی احساسات مجازی دختران در دو سطح ذهنی و عینی شدن احساس شکل میگیرد؛ به گونهای که دختران با ورود دختران به فضای مجازی، به نوعی از فضای واقعی جدا میشوند و به صورت پنهانی و با تمایل به استفاده از مفاهیم و قالبهای غیر دیداری احساسات خود را در فضای مجازی منتشر میکنند. نتایج نشان داد، آنها با تصاویر و محتوای تبادل شده همذات پنداری میکنند و چنان در فضای شبکه غرق میشوند که با کنشگران دیگر احساس صمیمت میکنند و درونیات غیرقابل انتشار خود را برای دیگران افشا میکنند. این وضعیت برای آنها چنان است که حتی بعد از ورود به فضای واقعی احساس حضور در فضای مجازی را دارند.<br /> به توصیف چیستی و چگونگی تجربة زیستة احساسات مجازی دختران و فرایند بروز و ابراز آن در فضای سایبر میپردازد. جامعة مطالعه شده شامل دختران شهر قم است که حداقل چهار ساعت از شبانه روز را با فضای مجازی سپری می کنند. داده ها از طریق نمونه گیری هدفمند و مصاحبة عمیق با 15 نفر، جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناسی روش ون مانن، تحلیل شد. تحلیل داده ها نشان می دهد که تجربة زیسته احساسات مجازی دختران در دو سطح ذهنی و عینی احساس شکل می گیرد. به گونهای که با ورود دختران به فضای مجازی، آنها به نوعی از فضای واقعی جدا میشوند و به صورت پنهانی و با تمایل به استفاده از مفاهیم و قالبهای غیر دیداری به انتشار احساسات خود در فضای مجازی میپردازند. نتایج نشان داد آنها با تصاویر و محتوای مورد تبادل همذات پنداری میکنند و چنان در فضای شبکه غرق میشوند که با کنشگران دیگر احساس صمیمت مینمایند و درونیات غیرقابل انتشار خود را برای دیگران افشا میکنند. این وضعیت برای آنها چنان است که حتی بعد از ورود به فضای واقعی احساس حضور در فضای مجازی را دارند.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827207720171122The Effects of Social Network on Women's Fertility Intentions and Behaviors in Tehran Cityبررسی تأثیر شبکه اجتماعی بر رفتار و نیّات باروری زنان در شهر تهران8710812004610.22095/JWSS.2017.59722FAرسول صادقیدانشیار جمعیت شناسیعضو هیئت علمی دانشگاه تهرانبتول محسن آبادیگروه جمعیت شناسی، دانشگاه تهرانJournal Article20170925The aim of this paper is to examine the effects of social network on women's fertility intentions and behaviors. The study was conducted using sampling survey among married women aged 18-35 years old in the city of Tehran and its data was collected through a questionnaire. The results showed the average of ideal fertility for women was 2.1 children, desired fertility was 1.9 children and actual fertility (CEB) until time of survey was 1.3 children per women. In addition, findings indicated that the women's parents have a greater influence and pressure on the childbearing, as well as, the care and support of children. Multivariate analysis revealed in addition to demographic variables such as age, education, and income, the norms and behaviors of fertility in the social network (for brothers, sisters, and friends), as well as, family supports have significant effects on women's fertility intentions and behaviors. In conclusion, fertility is not only affected by individual and demographic characteristics, but also affected by the characteristics and behaviors of people that interact with them and social network that he belongs. The mechanisms of social networks effects on fertility are including social learning, contagion, influence, and pressure.هدف از مقاله پیش رو بررسی تأثیر شبکه اجتماعی بر رفتارها و نیات باروری زنان میباشد. این مطالعه به شیوه پیمایش نمونه ای در میان زنان متأهل 35-18 ساله ساکن در شهر تهران اجراء و داده های آن با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. یافته ها نشان داد که متوسط باروری ایده آل زنان مورد بررسی 2.1 فرزند، باروری مطلوب 1.9 فرزند و تعداد فرزندان زنده متولد شده زنان (CEB) تا زمان بررسی 1.3 فرزند می باشد. همچنین، نتایج بررسی نشان داد والدین زنان پاسخگو نفوذ و فشار بیشتری بر فرزندآوری و همچنین حمایت و مراقبت از فرزندان آنها دارند. نتایج تحلیل چندمتغیره نشان داد در کنار متغیرهای جمعیتی نظیر سن، تحصیلات و درآمد، هنجارها و رفتارهای باروری افراد مهم در شبکه اجتماعی (نظیر برادر، خواهر و دوستان) و همچنین حمایت خانوادگی تأثیر معناداری بر نیات و رفتارهای باروری زنان دارد. در نتیجه گیری از مقاله می توان گفت که باروری نه تنها تحت تأثیر خصوصیات فردی و جمعیت شناختی است، بلکه از خصوصیات و رفتارهای افرادی که فرد با آنها در تعامل است و شبکه اجتماعی که بدان تعلّق دارد، نیز تأثیر می پذیرد. مکانیزم این اثرگذاری از طریق فرایندهای یادگیری، سرایت، نفوذ و فشار اجتماعی می باشد.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827207720171122Pathology of social networks and mobile software in the Iranian family (with emphasis on strengths, weaknesses, opportunities and threats)آسیب شناسی شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای موبایلی در خانواده ایرانی (با تاکید بر نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید)10913712003010.22095/JWSS.2017.59727FAیوسف خجیرمدیر گروه ارتباطات دانشگاه سورهJournal Article20170924<br /> This article aims at identifying the strengths, weaknesses, opportunities of threatening social networks and mobile messaging software in the Iranian family and determining the strategies for using these networks for the Iranian family. The method of this research is the Strategic Analysis Method (SWOT). The statistical community consists of three groups of faculty members and academic experts, executives and professional users. The sample size is 40 and the sampling method is snowball. Data collection technique was used for documentary and library study and focal interviews.The most important strength of these networks and mobile software is increasing the power of analyzing and reinforcing the family members' critical attitude and the most important weakness of the family's lack of attention to observing the safety principles in the membership of networks and groups. The most important opportunity to establish and set up native networks is to focus on supporting healthy families and the most useful and most entertaining entertainment. The threat of lifestyle changes and the promotion of family separation as the most important social institution in Islamic and Iranian culture. The most important strategies are to take advantage of the quantitative and qualitative capacity of Iranian users to produce religious, cultural and moral content on both the domestic and foreign levels within the family, the convergence of governmental and nongovernmental organizations in increasing the media and information literacy of the family to attend Social network<br />. این مقاله پژوهشی درصدد شناسایی نقاط قوت ـ ضعف، فرصت ـ تهدید شبکههای اجتماعی و نرمافزارهای پیامرسان موبایلی در خانواده ایرانی و تعیین راهبردهای استفاده از این شبکهها برای خانواده ایرانی است. روش این پژوهش روش تحلیل راهبردی یا SWOT(سوات) است. جامعه آماری آن سه گروه استادان و صاحبنظران دانشگاهی، مدیران اجرایی و کاربران حرفهای هستند. حجم نمونه 40 نفر و روش نمونه گیری به صورت گلوله برفی است. تکنیک گردآوری اطلاعات از مطالعه اسنادی و کتابخانهای و مصاحبه کانونی استفاده شد. تکنیک پردازش دادهها براساس ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و ماتریس ارزیابی عوامل خارج (EFE) و ماتریس SPACE برای تعیین و ارزیابی موقعیت و ماتریس QSPM ارزیابی و اولویتبندی راهبردها و انتخاب راهبرد بهینه استفاده شد. مهمترین قوت این شبکهها و نرمافزار موبایلی افزایش قدرت تحلیل و تقویت روحیه انتقادی اعضای خانواده و مهمترین ضعف عدم توجه خانواده به رعایت اصول ایمنی در عضویت شبکهها و گروهها، مهمترین فرصت تأسیس و راهاندازی شبکههای بومی با محوریت حمایت از خانوادههای سالم و سرگرمیهای مفید و مهمترین تهدید تغییر سبک زندگی و ترویج جدایی خانواده به مثابه مهمترین نهاد اجتماعی در فرهنگ اسلامی و ایرانی است. مهمترین راهبردها نیز بهره-گیری از ظرفیت کمی و کیفی بالای کاربران ایرانی جهت تولید و اشاعه محتواهای دینی، فرهنگی و اخلاقی در دو سطح داخلی و خارجی در حوزه خانواده، همگرایی نهادهای فعال دولتی و غیردولتی در افزایش سواد رسانهای و اطلاعاتی خانواده جهت حضور در شبکه اجتماعی است.شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهمطالعات راهبردی زنان2008-2827207720171122Sociological Study of the Causes and Consequences of Cosmetic Surgery Men and women living in Tehranمطالعه ی جامعهشناختی دلایل و پیامدهای جراحیهای زیبایی زنان و مردان ساکن شهر تهران13916712004710.22095/JWSS.2017.59735FAیسری محمودیجامعه شناسی، علوم اجتماعی، تهران مرکز، تهران، ایرانحسن محدثی گیلواییجامعه شناسی، علوم اجتماعی، تهران مرکز، تهران، ایرانمحمد باقر تاج الدینجامعه شناسی. علوم اجتماعی. تهران مرکز. تهران. ایرانJournal Article20170920< p >This research aims at sociological investigation and understanding of body industry and cosmetic surgeries in men and women. The study is conducted by qualitative approach and grounded theory method. The tool used to collect data was a semi-structured interview. Targeted sampling was used to select the interviewees and theoretical sampling was used to identify the number of people. The population under study is men and women living in Tehran who have experienced cosmetic surgery. The number of examined sample is 42 including 27 women and 15 men. Based on this study’s findings, the causal of the research were the fear of being rejected and a negative mental picture of oneself in women and humiliation and inferiority complex in men. The desire for beauty and physical expressiveness for women and conformity to the society’s demands for men is the pivotal phenomenon of the research. These, respectively have happened in the context of social values and family conditions for women and economic conditions for men. In both groups sense of conflict is presumed as the intervening conditions and promotions and encouragement by others for surgery are the facilitating conditions of the research. The implications and effects of the body industry in this study are increasing confidence, saving time and economic savings in women and self-satisfaction and others’ approval in men.<br /> Keywords: body industry, cosmetic surgery, body economy, women, men.< p>چکیده<br /> هدف از انجام این پژوهش، بررسی و فهم جامعهشناسانه صنعت بدن و انجام جراحیهای زیبایی زنان و مردان است. پژوهش با رویکرد کیفی و روش گرندد تئوری انجام شده است. ابزار استفاده شده جهت گردآوری دادهها، مصاحبهی نیمهساختیافته بوده است. از روش نمونهگیری هدفمند، جهت انتخاب افراد مصاحبهشونده و از نمونهگیری نظری جهت تشخیص تعداد افراد استفاده شدهاست. جامعه مورد بررسی، زنان و مردان ساکن شهر تهران هستند که انجام جراحی زیبایی داشتهاند. تعداد نمونهی بررسی شده، 42 نفر از زنان و مردانی است که تجربه جراحی زیبایی داشتهاند. از این تعداد 27 نفر زن و 15 نفر مرد هستند. بر اساس یافتهها ، شرایط علی این پژوهش، ترس از طرد شدن و تصویر ذهنی منفی نسبت به بدن برای زنان و حقارت و خودکمبینی برای مردان بوده است. میل به زیبایی و ابرازگرایی بدنی در زنان، پدیده محوری پژوهش است و این مورد در مردان همنوایی با خواستههای جامعه است. این پدیده در گروه زنان در بستر ارزشهای اجتماعی و شرایط خانوادگی اتفاق افتاده است و در گروه مردان در بستر شرایط اقتصادی. در هر دو گروه حس تعارض به عنوان شرایط مداخلهگر و تبلیغات و ترغیب دیگران به جراحی شرایط تسهیلگر این پدیده است. پیآمدها و آثار جراحی زیبایی برای زنان، افزایش اعتمادبهنفس، صرفهجویی در زمان و صرفهجویی اقتصادی است و پیآمدهای جراحی زیبایی برای مردان احساس رضایت از خود و تأیید دیگران بودهاست.<br /> کلید واژگان: صنعت بدن، جراحی زیبایی، اقتصاد بدن، زنان و مردان